DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

A cápauszony sokkal korábbi találmány

Megoszlanak a vélemények, hogy az F1-es cápauszonyok szépek, vagy rondák. De mikor is találták ki? Sokan 2010-körüli időpontra teszik, pedig egyáltalán nem akkori újítás. A korai próbálkozások néhol vicces kinézetűek.

Az újkori Formula-1-ben többek között a Renault és a Toro Rosso kísérletezett először teljes évadban 2009-ben a cápauszonyok használatával (az előtte levő évben a Renault már használt hasonlót, de nem teljes évadban), javítva a versenyautók aerodinamikai tulajdonságain, egy évre rá pedig többen is követték példájukat, már az élcsapatok is.



A Red Bull csapaté lett az egyik leghatékonyabb cápauszony

2014-ben néhány évre teljesen eltűnt ez az újítás, amiről már akkor is nagyon megoszlottak a vélemények, hogy esztétikus-e, vagy egy betiltandó, csúnya eleme az autónak. Az idei szabályváltozások ismét meghozták a kedvet a cápauszonyhoz, gyakorlatilag kivétel nélkül alkalmazzák a kisebb és nagyobb csapatok is ezt a segédeszközt.

2017-ben a cápauszonyok mellé T-szárnyak is nőttek

Nem sokan tudják, hogy a mai cápauszonyhoz nagyon hasonló meghosszabbítást már 1972-ben is láthattunk, például Jackie Ickx Ferrariján, vagy éppen Rolf Stommelen Eiffelland versenyautóján.

Az Eiffelland csapat autója nem nyerte volna meg a szépségversenyt

A Ferrari cápauszonya 45 évvel ezelőtt
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: