DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Egy rádióüzenet, amely megváltoztatta Massát

„Fernando gyorsabb nálad” - így hangzott minden idők egyik leghírhedtebb F1-es rádióüzenete, mely Felipe Massa akkori versenymérnöke szerint hatalmas hatást gyakorolt pilótájára.

A 2010-es Német Nagydíj eseményeiről már tavaly megemlékeztünk Retro-rovatunkban, így itt csak a lényegre hagyatkoznánk: pontosan egy évvel hungaroringi balesete után Felipe Massa a győzelem felé autózott Hockenheimben, de Rob Smedley emlékezetes módon fülére szólt, hogy engedje el Fernando Alonsót. A drámát tetézte az akkor Massa versenymérnökeként dolgozó Smedley verseny végi üzenete, melyben sajnálatát fejezte ki a brazil felé, miután a világbajnoki címért harcoló Alonso megnyerte a versenyt a Ferrarinak. A ma már a Williams teljesítményért felelős mérnökeként tevékenykedő szakember a Motorsport.com-nak felfedte, hogy Massa nagyon nehéz időszakon ment keresztül akkoriban, hiszen megtudta, kire szeretne nagyobb hangsúlyt fektetni a Scuderia.

„Úgy vélem, nagyon nehéz volt a dolga akkor, hiszen rájött, hová akar koncentrálni a csapat. Persze kétféleképpen lehet nézni ezt az esetet, hogy a Ferrarinak igaza volt-e, vagy sem. Én mindenesetre nem szeretnék hozzáfűzni semmit ehhez. Szerintem Fernando remek pilóta, többször is elmondtam már, hogy mennyire. Egyértelmű, hogy vitázni lehet a döntéssel, de szerintem amikor Felipe megértette az egészet, nehéz volt visszajönnie belőle” – tette hozzá Smedley.



A brit szakember azt is elmesélte, hogy akkor ő nem értett egyet csapata döntésével, vonakodása pedig később problémákat is okozott számára házon belül. „Mindenki tudja, hogy nem értettem egyet vele, személy szerint úgy vélem, ez rossz döntés volt. A rádióban hallható is volt a véleményem, amely kissé megnehezítette a dolgomat a Ferrarinál. Hogy őszinte legyek, szerintem találhattunk volna jobb módot is ennek megoldására. Versenytempó tekintetében nem volt közöttük hatalmas különbség, hiszen voltak a futamnak olyan részei, ahol Felipe volt a gyorsabb, de olyanok is, ahol Fernando.”

„Majdnem olyan volt az egész… tudják, Felipe nagyon nehezen emésztette meg, hogy ez az egész kvázi a semmiből jött. A verseny előtt szokás szerint megvolt a stratégiánk, tudtuk, hogy mit szeretnénk elérni, de nem egészen így alakult… Ő pedig a verseny közben ezt igencsak zavarónak találta. Képzeljük csak el: versenyez, miközben az élen áll, sőt kezdett elhúzni Sebastiantól. Az okozott számára a legnagyobb nehézséget, hogy nem értette, miért csináljuk ezt, mi az értelme? De Németországban jártunk ekkor, még nem a szezon végén. Csak az év közepe volt, ezért tudta ilyen nehezen lenyelni a békát.”

A brit szerint azonban nem csak Massát, hanem őt is megkavarták a történtek. „Végső soron mindketten a helyes dolgot tettük. Akkoriban úgy hangzott, mintha nem lennék csapatjátékos, de a Ferrariért tettem mindent. Sőt, boldog voltam, hogy a csapatért dolgozhatok, ahogyan mindenki így tesz, ha egyértelműek a szabályok. De ha nem, és te nem tudsz arról, hogy megváltoztak a szabályok, mások viszont igen, az megnehezíti a dolgodat. Ez olyasmi, mintha a fociban az Inter és a Milan játszana egymás ellen, és a Milan egyik játékosa meccs közben megfogná a labdát, és bedobná a hálóba. Te erre azt mondanád: ’Ezt nem szabad’, a bíró viszont azt válaszolná, hogy ’Mostantól igen’.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: