DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

A jövő nagy csillagai a 2017-es rajtrácson

Válságban az F1 utánpótlása? Dehogy! A pilótapiac alakulását, s a fiatalok teljesítményét végignézve minden adott ahhoz, hogy egy évtized múlva a „nagy 2015-2017-es generációként” emlegessük őket.

Azt viszont túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Formula-1-nek szüksége van egy erős fiatal királykategóriás generációra, hiszen jelenleg egy egyértelmű őrségváltás zajlik a száguldó cirkuszban. A négy „nagy öreg” közül ketten, Button és Massa az év végén búcsúznak, s Alonso, valamint Raikkönen 2017 végi visszavonulása sem okozna különösebb meglepetést. Így jó esély van rá, hogy másfél év múlva már Hamilton, Rosberg és Vettel alkotja majd a három legrutinosabb versenyző trióját, míg – bármily furcsa ezt kimondani – mögöttük ezen a listán, az „idősebb pilóták” sorában Hülkenberg, Perez, Ricciardo, Grosjean és Bottas következik majd, feltéve, hogy ők mind a mezőny tagjai lesznek 2018-ban is.

fiatal-tehetsegek



Szerencsére minden adott ahhoz, hogy az új generáció jó néhány izgalmas, tehetséges és versenyképes pilótával egészítse ki a királykategória mezőnyét – sőt, az is bőven elképzelhető, hogy a 2015-2017 közt a Formula-1-be érkező pilótákat egy olyan „nagy generációként” emlegetjük majd, mint amilyen utoljára a 2000-2002-es évfolyam volt.

Az említett három év alatt három későbbi világbajnok és további három világbajnoki dobogós versenyző érkezett a Formula-1-ben Button, Alonso, Raikkönen, illetve Montoya, Webber és Massa személyében, s rajtuk kívül Nick Heidfeldet is mindenképpen érdemes kiemelni. Csak viszonyításképp: a következő három évben, a 2003 és 2005 közti időszakban debütáló 16 pilóta közül már senki nincs az F1-ben, s dobogóig is csak kettő jutott Glock és Monteiro személyében – utóbbi csakis csapata Bridgestone-szerződésének köszönhetően. A 2000-2002-es társasággal egyedül a 2006-2007-es veheti fel a versenyt a közelmúltból, de a fenti heteshez viszonyítva a Hamilton, Vettel, Rosberg, Kubica, Kovalainen kvintett valamelyest talán elmarad, főleg a nem-bajnokokat tekintve.

2000-2002-ujoncok

A 2000-2002-es időszak hét legjobb újonca

De hogy az eredetileg felvetett kérdésre visszatérjünk: valóban a 2015-2017-es lehet az új aranygeneráció? Végignézve a névsoron, mely Verstappen és Vandoorne nevével kezdődik, s melyben az egyébként egyáltalán nem fakezű Felipe Nasr kimondottan a leggyengébbek közé tartozik, bizony komoly sansz van rá. Nézzük, kik azok, akik jövőre szinte biztosan a mezőnyben lesznek, vagy legalábbis jó eséllyel pályáznak egy ülésre:

Max Verstappen (életkora a 2017-es szezon kezdetén: 19 év)
F3-as Európa-bajnoki 3. helyezett egyetlen formaautós utánpótlás-szezonjában
Futamgyőztes és négyszeres dobogós az F1-ben
2017-ben is a Red Bull versenyzője lesz

verstappen_spa16_cs

Stoffel Vandoorne (25)
Rekordokat döntve nyert GP2-es bajnoki címet, előtte komoly sikerek Formula Renault-kkal
Első és eddigi egyetlen F1-es futamán pontot szerzett
2017-ben a McLaren versenyzője lesz

vandoorne_dennis_cs

Carlos Sainz (22)
Fölényes bajnoki cím a 2014-es WSR-szezonban
Közel 50%-os pontszerzési arány a Toro Rossóval
2017-ben is a Toro Rosso versenyzője lesz

sainz_barc2_cs

Pascal Wehrlein (22)
A DTM történetének legfiatalabb bajnoka
Pontot szerzett, és többször Q2-be jutott a Manorral
Szinte biztos, hogy 2017-ben is a mezőny tagja lesz

wehrlein-manor

Esteban Ocon (20)
Újoncként nyerte meg az F3-as Eb-t és a GP3-at
A Mercedes és a Renault tesztelése után a Manorral debütált az F1-ben
Szinte biztos, hogy 2017-ben is a mezőny tagja lesz

ocon_manor_cs

Felipe Nasr (24)
Bajnok a brit F3-ban, bronzérmes a GP2-ben
Első F1-es futamán 5. lett egy Sauberrel
Jövője kérdéses: nem kizárt, hogy marad a Saubernél, de máshol is lehet helye

nasr-monza16-cs

Pierre Gasly (21)
Második lett a 2014-es WSR-szezonban, jelenleg vezeti a GP2-t
A Red Bull juniorjaként több teszten szerepet kapott
Várhatóan a Toro Rosso versenyzője lesz 2017-ben

gasly-redbull-2016-cs

Lance Stroll (18)
Élete első két formulaautós bajnokságát megnyerte, jelenleg vezeti az F3-as Eb-t
Korábban a Ferrari, jelenleg a Williams juniorja
Komoly esélyesnek tűnik a Williams egyik 2017-es ülésére

stroll-williams

Charles Leclerc (19)
Újoncként féltávig vezette a tavalyi F3 Eb-szezont, jelenleg a GP3-tabella élén áll
A Ferrari növendéke, a Haast már szabadedzésen is vezethette
A Ferrari-kapcsolat miatt esélyes lehet a Haas egyik 2017- es ülésére

leclerc-haas

S hogy kik jöhetnek még szóba? Lássunk néhány olyan pilótát, akik a papírforma szerint jövőre nem lesznek a Formula-1 mezőnyében, de kizárni sem lehet érkezésüket:

Antonio Giovinazzi (23)
Második lett a tavalyi F3-as Eb-n, jelenleg a GP2 második helyén áll, Bakuban duplázni tudott
Nincs kapcsolatban egyetlen F1-es csapattal sem, de eredményei alapján nem kizárt, hogy a Ferrari szerződteti versenyzői akadémiájára a jelenlegi legígéretesebb olasz fiatalt - Frissítve: erre most ráéreztünk, a Ferrari percekkel cikkünk publikálása után közölte, hogy az ifjú olasz a mai napot Maranellóban töltötte, ahol az F1-es szimulátorban tesztelt.

giovinazzi-2016-baku

Alexander Rossi (25)
Megnyerte a 100. Indy 500-at, Vandoorne mögött második lett a tavalyi GP2-es szezonban
Öt versenyen szerepelt a Manornál 2015-ben, s nem vallott szégyent
Állítólag foglalkoztatja az F1-es visszatérés, az Indy 500 megnyerésével nagyot nőtt az ázsiója, a Manornál és a Haasnál is felmerülhet a neve

rossi_win

Szergej Szirotkin (21)
Harmadik lett a tavalyi GP2-szezonban, idén nagyon gyorsan, de elég megbízhatatlanul vezet
Korábban a Sauber juniorja volt, az idei szezonban pedig a Renault kötelékébe tartozik
Esetében minden a finanszírozáson múlik, mellyel kapcsolatban a Sauber-kaland után lehetnek kétségek

szirotkin_ren

Raffaele Marciello (22)
Fölényesen nyerte a 2013-as F3-as Eb-t, azóta több kevesebb sikerrel GP2-zik
A Ferrari juniorjaként teszten vezette az autót, s a Sauber tartalékja volt
Jelenleg nem áll kapcsolatban F1-es csapatokkal

marciello-gp2

Oliver Rowland (24)
Agyonverte a mezőnyt a tavalyi WSR-szezonban, első GP2-es idényében stabilan teljesít, jelenleg talán a legígéretesebb brit fiatal
A Renault nevelőprogramjába tartozik, F1-es autót idén még nem vezetett, korábban viszont a Red Bullba és a McLarenbe is beülhetett

rowland

Most pedig ti jöttök: végignézve ezen a névsoron, mit vártok a következő egy-másfél évtizedben a 2015-2017-es időszak újoncaitól?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: