DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Mi a megoldás a pályaelhagyásra?

A Nemzetközi Automobil Szövetség és az F1-es csapatok a lehető legjobb megoldást keresik arra, hogy ha egy pilóta elhagyja a pályát, ne szerezzen előnyt, de ne is kerüljön veszélybe.

A pályaelhagyást övező felhajtás különösen Spa-Francorchampsban produkált magas hullámokat, a versenyhétvége közben, és után egyaránt. Közben azért, mert a Radillon-ban a hétvége előtt egy extra „hurkát” helyeztek el annak érdekében, hogy a pilóták ne egyenesítsék ki a kanyart, de az első két szabadedzés tapasztalatai alapján eltávolították azt. A versenyt követően pedig azért, mert Sebastian Vettel - feltételezések szerint - itt, kanyarátvágás közben kapta nagy visszhangot kiváltó defektjét.



A téma különösen a 21. század Forma-1-ében vált esedékessé, mert amíg a kavicságyak szegélyezték a pályákat, addig a pilóták is óvatosabban ismerték meg annak határait, aki viszont túlzásba esett, a bukótér foglya maradt. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint a jelenlegi helyzet nem túl kedvező a sportág hivatalos gumiszállítója számára. „A Pirelli nincs könnyű helyzetben” - idézte Hornert a Motorsport.com. „Minden pálya és minden rázókő más és más. Mostanában a versenyzők egyértelműen kihasználják a pálya minden szegletét, mint a kavicságyak idejében, és egy pilóta minden pontot megtalál, ahol előnyt szerezhet. Az Eau Rouge teljesen más kanyar lett, mint tíz évvel ezelőtt.”

Egy féle megoldást jelentenek azok a pálya szélén elhelyezett vonalak, melyeken keresztül áthaladva a pilóta veszítene sebességéből, de nem emelkednének ki annyira a pálya vonalából, hogy a levegőbe dobnák az autót. Spában ez okozta Maldonado vesztét, akinek autóját 17G-s erőhatás érte, melynek következtében műszaki hiba miatt feladni kényszerült a versenyt. „Normális esetben, ha kiszélesíted a pályát, időt veszítesz, máskor pedig időt nyersz” - mondta a venezuelai pilóta. „Az lényeg, hogy senki sem tudjon előnyre szert tenni, ha elhagyja a pályát.”

„A késői fékezésnek köszönhetően is kiszélesítjük a pályát, és azok a területek ilyenkor a biztonságot szolgálják, de többen is ezt akarják kihasználni arra, hogy gyorsabbak legyenek. Így a versenyeken, ha egynél vagy kettőnél többször csinálod így, miközben pozícióért harcolsz, a csapat rád szólhat majd, hogy még egyszer ne próbáld meg. Az időmérőn pedig a be kell tartani a szabályokat, egyszerre csak két kerék lehet a pályán kívül” - tette hozzá Maldonado.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: