DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Visszatérhetnek a szívóhatású autók az F1-be?

A Colin Chapman által 1977-ben "feltalált" szívóhatást 1983-ban tiltották be az F1-ben, de könnyen lehet, hogy az autók radikális átalakítása ismét előhozza harminc éve sufniban lévő technológiát.

A Stratégiai Csoport a silverstone-i hétvége előtti ült össze, hogy ismét semmitmondó ajánlatokat tegyenek a sportág jobbá tételére – felmerült a versenyhétvégék menetrendjének radikális átalakítása, de nagy volt a hangsúly az autókat érintő változásokon is. Mindenki egyöntetűen agresszívabb kinézetű és gyorsabb autókat szeretne, melyekkel könnyebb az előzés. A leszorítóerő növelésével lehetne növelni a sebességet, ez viszont magával vonja azt is, hogy egy autónagyobb turbulenciát generál a mögötte jövőnek, megnehezítve a közelről követést.

A szívóhatás illusztrációja a Lotus 79b-n (Forrás: formula1-dictionary.net)


A Biggin Hill-i tanácskozáson az volt a Red Bull javaslata, hogy változtatni kellene a leszorítőóerő eloszlásán a szárnyak és az autó padlólemeze között – az első szárnyak különösen komplikálttá váltak az elmúlt években, ennek pedig az lett a következménye, hogy nehezebb lett az elől haladó megközelítése, mint valaha. A padlólemezt érintő változások tekintetében könnyen lehet, hogy visszatér az F1-ben 1977 és 1983 között alkalmazott szívóhatás – így az autó eleje és hátulja nagyjából hasonló mértékben generálna leszorítóerőt. A követő így kevésbé kerülne turbulenciába, és a DRS használata nélkül is nagyobb lenne az esély az előzésre.

Az autók teljesítményének kordában tartására az egyik független csapat különleges padlólemez-kialakítást javasolt, de az Autosport információi szerint ez a tervezet még nincs teljesen kész. A lap szintén tudni véli, hogy ha a csapatok elfogadják, hogy e köré építik autóikat a 2017-es szezonra, akkor 2016 márciusáig kell döntést hozni a bevezetéséről. Az első szárnyakat érintetlenül hagynák, egyedül a szélességüket növelnék meg, a tervezett szélesebb hátsó gumikkal egyetemben – a Red Bull egyébként korlátozásokat léptetne életbe az első légterelő fejlesztésével kapcsolatban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: