DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Tényleg elavult a szélcsatorna?

Christian Horner múlt heti ötlete vegyes fogadtatásra talált a paddockban: a Mercedes elutasítja, a Force India támogatja a tervezetet, de milyen érveket használnak igazuk bizonyítására?

Toto Wolff akár a nagycsapatok szócsövének is tekinthető ebben a témában, de mivel a Red Bull csapatfőnöke vetette fel a témát, egyelőre magában próbálja megvédeni igaz. Érdekes, hogy pont Christian Horner vélekedett úgy korábban, hogy a szélcsatornák fölöslegesek, mikor autói négy évig lenyűgöző aerodinamikai kialakításukkal végigverték a mezőnyt.

Nemrég a Williams és maga Wolff is megszólalt a témában, a német sportigazgató ezúttal imsét kifejtette véleményét az Autosport oldalán. „Érdekes, hogy ki áll elő ilyen ötletekkel. Nem tulajdonítanék túl nagy jelentőséget neki, és még mindig azt hiszem, hogy viccről van szó. A szélcsatornák elengedhetetlen részei a Forma-1-nek, úgy, ahogyan a szériaautó-gyártásnak is.”



„A szélcsatorna nélkülözésével hogy lehetne pályára vinni az autót úgy, hogy nem próbáltuk ki? A Forma-1 nem lehet a motorsport csúcsa anélkül, hogy nem ellenőriztük az aerodinamikai teljesítményt? Nem fog megtörténni” – summázott a Mercedes főnöke.

Van azonban, aki Horner mellett áll: Bob Fernley, a Force India helyettes csapatvezetője szerint a szélcsatornák már kimentek a divatból. „A Force India már kétszer javasolta ezt, a stratégiai bizottság pedig kétszer elutasította, a Red Bullt is beleértve. De legalább most van egy kis remény, hátha hamarosan sikerül keresztülvinni a tervezetet.”

„Szerintem nagyon is megvalósítható” – folytatta Fernley. „A Forma-1-nek a motorsport csúcsának kell lennie, száz százalékig kihasználva a technológiát. De az aerodinamika teszteléséhez egy kicsit archaikus eszközt használunk, ami ráadásul rettentő drága is egyben. Miért nem használjuk ki teljesen a CFD nyújtotta lehetőségeket? Két dologra is jó, hiszen növelné a sportág fenntarthatóságát a csapatok – különösen a függetlenek – számára, és kevésbé jelentene akadályt az új belépők számára.”

A brit példaként hozta fel saját csapatát, akik a magas költségek miatt elálltak a saját szélcsatorna fejlesztésétől. „Néhány éve komolyan elgondolkoztunk rajta, és körül-belül 40 millió dollárba került volna a megépítése.” Fernley szerint egy CFD-csomag megalkotása „csak” 1 millióba kerülne az üzemeltetési kiadásokkal együtt, törtrészét jelentve a szélcsatorna 15-20 millió dolláros fenntartási költségeinek.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: