DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Mégsem hangosabbak a motorok, mint tavaly

A Mercedes állította határozottan, hogy változás történt az F1 hangerejében. Ennek hatására egy spanyol újságíró fogta mérőkészülékét, hogy tényekkel leplezze le a valóságot.

„Egy évvel ezelőtt fülvédő nélkül álltam a bokszban, most viszont újra el kell takarnom a fülem. Természetesen nem hasonlítható össze a V8-as szívómotorokkal, de az új turbók hangja legalább annyira jó, mint az első turbós generációé” – mondta a Mercedes tervezője, Aldo Costa a jerezi teszten. A helyszínen rajta kívül többen azt érzékelték, az autók hangosabbak lettek, mint korábban. Ennek pontos okát a szakemberek sem tudták megmagyarázni, hiszen nem végeztek olyan fejlesztéseket, melyek a sokat kritizált hangzáson voltak hivatottak javítani.

A spanyol Marca újságírója, Marco Canseco ezután ragadta meg műszerét, hogy megbizonyosodjon az állítás valóságáról. Látszólag – hallhatólag – neki is úgy tűnt, valamilyen formában javult az F1-esek zaja, a kísérlet azonban rácáfolt erre. „Arra jutottunk, hogy bár a motor hangját tisztábban hallani, az elhaladó autók tényleges decibelszáma nem változott.”

A méréseket tavaly is elvégezte, akkor a Ferrari bizonyult a legzajosabbnak 102 decibellel. „Szerdán senki sem haladta meg ezt a számot, habár igaz, hogy a hang minősége sokkal hasonlóbb egy versenyautóéhoz” – írta a szerző. Mérései alapján a Renault tűnt leghangosabbnak 100 dB-lel, a Mercedes 97, a Ferrari 96, a Honda 93 dB zajt produkált.

Az újságíró reagált arra a kijelentésre is, miszerint füldugóra volt szükség, hogy elviselhetők legyenek az autók. Canseco a célegyenes mellett, néhány méterre állt az elsuhanó kocsiktól, de „semmikor nem volt szükség füldugóra. A fájdalomhatár körülbelül 120 decibel, ehhez pedig az autók egyike sem járt közel” – írta cikkében, ezzel pedig sokak reményeit oszlatta szét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: