DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Raikkönen, Alonso és Button sem lenne ma az F1-ben, ha…

Kimi Raikkönen, Fernando Alonso, Jenson Button, Daniel Ricciardo, Felipe Massa, Marcus Ericcson, Carlos Sainz és Max Verstappen – mindannyian tagjai lesznek a 2015-ös mezőnynek, de egyikük se lenne ma az F1-ben, ha az FIA új szuperlicenszes pontrendszere már az ő bemutatkozásukkor is érvényben lett volna.

Mint ismert, az FIA 2016-től kezdődően szigorúbb feltételekhez, többek között a 18 éves kor betöltéséhez, utcai jogosítvánnyal való rendelkezéshez, legalább kétéves formulaautós múlthoz és mindenekelőtt egy részletes ponttáblázatban elért minimum 40 ponthoz köti az F1-es bemutatkozáshoz szükséges szuperlicensz megszerzését.

Az Autosport egy izgalmas játékra hívta olvasóit, hiszen kiszámolták, a jelenlegi mezőnyből kiknek hiúsult volna meg anno hajdani F1-es debütálásuk, ha már az ő idejükben hasonló rendszer lett volna érvényben. Tegyük hozzá, ez nem más, mint játék a számokkal, hiszen akkor más út vezetett az F1-be, és értelemszerűen ehhez alkalmazkodtak az akkori legügyesebb tehetségek is, de az eredmény mindenesetre elgondolkodtató.

Alonso, Raikkönen és Button - három világbajnok, akiken anno kifogott volna egy a maihoz hasonló szuperlicenszes pontrendszer, legalábbis később mutatkozhattak volna csak be az F1-ben


Nem mutat ugyanis túl nagy korrelációt az, hogy ki hány pontot gyűjtött volna össze a maga idejében a szupelicenszes táblázat alapján, és ki milyen sikeres karriert futott be később az F1-ben. Sőt, szinte fordított arányban áll a kettő egymással, és inkább arra világít rá ez a táblázat, kik voltak azok a szupertehetségek, akiket korán beemeltek kortársaik közül az F1-be, mert már akkor látszott, hogy ott a helyük.

Mi a jobb nyomon követhetőség érdekében azt is beleírtuk a táblázatba, hogy mit takarnak a számok, azaz ki milyen bajnokságokban elért eredményeire és pontosan mennyi pontot kapott a fiktív eszmefuttatás során.

Az F3 Euroszériát az FIA F3-as Eb-vel, a nemzeti Formula BMW-t és Formula Fordot a nemzeti F4-gyel, az Euro3000-et a Super Formulával, az FIA F3000-et a GP2-vel, míg az öreg, kétliteres Formula Nissant a nemzeti F3-mal vettük egyenértékűnek (az Autosport számítása nyomán), ezzel áthidalva a különböző korszakokban futó versenyszériák közötti különbséget. 

Konklúzióként többek között az is megfogalmazható a táblázatot elnézve, hogy a Williams a saját háza táján vélhetően eddig is közel azonos számítási rendszert használhatott saját jövőbeni F1-es újoncai kiválasztásakor, mint amit az FIA idén bevezetett.

Vettelt és Hülkenberget viszont nem rázta volna meg, ha előbb jön az FIA újítása
 
A mai F1-es mezőny tagjai közötti fiktív sorrend a szuperlicenszes pontrendszer alapján:  
           
Elég pontszámuk lett volna anno az F1-es debütáláshoz:    
           
    F1-es bemutatkozás F1 előtti utolsó 3 év eredményei Pontok Össz.
1. Nico Hülkenberg 2010, Williams 2009, GP2, 1. hely 50 110
      2008, F3 Euroszéria, 1. hely 40  
      2007, F3 Euroszéria, 3. hely 20  
2. Lewis Hamilton 2007, McLaren 2006, GP2, 1. hely 50 98
      2005, F3 Euroszéria, 1. hely 40  
      2004, F3 Euroszéria, 5. hely 8  
3. Romain Grosjean 2012, Lotus 2011, GP2, 1. hely 50 70
      2009, GP2, 4. hely 20  
4. Pastor Maldonado 2011, Williams 2010, GP2, 1. hely 50 68
      2009, GP2, 6. hely 8  
      2008, GP2, 5. hely 10  
5. Nico Rosberg 2006, Williams 2005, GP2, 1. hely 50 63
      2004, F3 Euroszéria, 4. hely 10  
      2003, F3 Euroszéria, 8. hely 3  
6. Felipe Nasr 2015, Sauber 2014, GP2, 3. hely 30 52
      2013, GP2, 4. hely 20  
      2012, GP2, 10. hely 2  
7. Valtteri Bottas 2013, Williams 2011, GP3, 1. hely 30 50
      2010, F3 Euroszéria, 3. hely 20  
8. Sebastian Vettel 2007, Sauber 2006, F3 Euroszéria, 2. hely 30 48
      2005, F3 Euroszéria, 5. hely 8  
      2004, Formula BMW ADAC, 1. hely 10  
9. Sergio Perez 2011, Sauber 2010, GP2, 2. hely 40 42
      2008, Brit F3, 4. hely 2  
10. Danyiil Kvjat 2014, Toro Rosso 2013, GP3, 1. hely 30 42
      2012, F. Renault EK 2.0, 2. hely 3  
      2012, F. Renault 2.0 Alps, 1. hely 5  
      2011, F. Renault EK 2.0, 3. hely 1  
      2011, F. Renault 2.0 NEC, 2. hely 3  
           
Nem lett volna elég pontszámuk anno az F1-es debütáláshoz:    
           
11. Carlos Sainz 2015, Toro Rosso 2014, WSR3,5, 1. hely 30 38
      2012, F3 Eb, 5. hely 8  
12. Daniel Ricciardo 2011, HRT 2010, WSR3,5, 2. hely 20 38
      2009, Brit F3, 1. hely 10  
      2008, F. Renault 2.0 WEC, 1. hely 5  
      2008, F. Renault EK 2.0, 2. hely 3  
13. Fernando Alonso 2001, Minardi 2000, FIA F3000, 4. hely 20 30
      1999, Formula Nissan, 1. hely 10  
14. Felipe Massa 2002, Sauber 2001, Euro F3000, 1. hely 20 30
      2000, F. Renault 2.0 EK, 1. hely 5  
      2000, Olasz F. Renault 2.0, 1. hely 5  
15. Max Vestappen 2015, Toro Rosso 2014, FIA F3 Eb, 3. hely 20 20
16.  Jenson Button 2000, BMW Williams 1999, Brit F3, 3. hely 5 15
      1998, Brit Formula Ford, 1. hely 10  
17. Marcus Ericsson 2014, Caterham 2013, GP2, 6. hely 8 14
      2012, GP2, 8. hely 4  
      2011, GP2, 10. hely 2  
18. Kimi Raikkönen 2001, Sauber 2000, Brit F, Renault 2.0, 1. hely 5 5

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: