Mint ismert, az FIA 2016-től kezdődően szigorúbb feltételekhez, többek között a 18 éves kor betöltéséhez, utcai jogosítvánnyal való rendelkezéshez, legalább kétéves formulaautós múlthoz és mindenekelőtt egy részletes ponttáblázatban elért minimum 40 ponthoz köti az F1-es bemutatkozáshoz szükséges szuperlicensz megszerzését.
Az Autosport egy izgalmas játékra hívta olvasóit, hiszen kiszámolták, a jelenlegi mezőnyből kiknek hiúsult volna meg anno hajdani F1-es debütálásuk, ha már az ő idejükben hasonló rendszer lett volna érvényben. Tegyük hozzá, ez nem más, mint játék a számokkal, hiszen akkor más út vezetett az F1-be, és értelemszerűen ehhez alkalmazkodtak az akkori legügyesebb tehetségek is, de az eredmény mindenesetre elgondolkodtató.
Nem mutat ugyanis túl nagy korrelációt az, hogy ki hány pontot gyűjtött volna össze a maga idejében a szupelicenszes táblázat alapján, és ki milyen sikeres karriert futott be később az F1-ben. Sőt, szinte fordított arányban áll a kettő egymással, és inkább arra világít rá ez a táblázat, kik voltak azok a szupertehetségek, akiket korán beemeltek kortársaik közül az F1-be, mert már akkor látszott, hogy ott a helyük.
Mi a jobb nyomon követhetőség érdekében azt is beleírtuk a táblázatba, hogy mit takarnak a számok, azaz ki milyen bajnokságokban elért eredményeire és pontosan mennyi pontot kapott a fiktív eszmefuttatás során.
Az F3 Euroszériát az FIA F3-as Eb-vel, a nemzeti Formula BMW-t és Formula Fordot a nemzeti F4-gyel, az Euro3000-et a Super Formulával, az FIA F3000-et a GP2-vel, míg az öreg, kétliteres Formula Nissant a nemzeti F3-mal vettük egyenértékűnek (az Autosport számítása nyomán), ezzel áthidalva a különböző korszakokban futó versenyszériák közötti különbséget.
Konklúzióként többek között az is megfogalmazható a táblázatot elnézve, hogy a Williams a saját háza táján vélhetően eddig is közel azonos számítási rendszert használhatott saját jövőbeni F1-es újoncai kiválasztásakor, mint amit az FIA idén bevezetett.
A mai F1-es mezőny tagjai közötti fiktív sorrend a szuperlicenszes pontrendszer alapján: | |||||
Elég pontszámuk lett volna anno az F1-es debütáláshoz: | |||||
F1-es bemutatkozás | F1 előtti utolsó 3 év eredményei | Pontok | Össz. | ||
1. | Nico Hülkenberg | 2010, Williams | 2009, GP2, 1. hely | 50 | 110 |
2008, F3 Euroszéria, 1. hely | 40 | ||||
2007, F3 Euroszéria, 3. hely | 20 | ||||
2. | Lewis Hamilton | 2007, McLaren | 2006, GP2, 1. hely | 50 | 98 |
2005, F3 Euroszéria, 1. hely | 40 | ||||
2004, F3 Euroszéria, 5. hely | 8 | ||||
3. | Romain Grosjean | 2012, Lotus | 2011, GP2, 1. hely | 50 | 70 |
2009, GP2, 4. hely | 20 | ||||
4. | Pastor Maldonado | 2011, Williams | 2010, GP2, 1. hely | 50 | 68 |
2009, GP2, 6. hely | 8 | ||||
2008, GP2, 5. hely | 10 | ||||
5. | Nico Rosberg | 2006, Williams | 2005, GP2, 1. hely | 50 | 63 |
2004, F3 Euroszéria, 4. hely | 10 | ||||
2003, F3 Euroszéria, 8. hely | 3 | ||||
6. | Felipe Nasr | 2015, Sauber | 2014, GP2, 3. hely | 30 | 52 |
2013, GP2, 4. hely | 20 | ||||
2012, GP2, 10. hely | 2 | ||||
7. | Valtteri Bottas | 2013, Williams | 2011, GP3, 1. hely | 30 | 50 |
2010, F3 Euroszéria, 3. hely | 20 | ||||
8. | Sebastian Vettel | 2007, Sauber | 2006, F3 Euroszéria, 2. hely | 30 | 48 |
2005, F3 Euroszéria, 5. hely | 8 | ||||
2004, Formula BMW ADAC, 1. hely | 10 | ||||
9. | Sergio Perez | 2011, Sauber | 2010, GP2, 2. hely | 40 | 42 |
2008, Brit F3, 4. hely | 2 | ||||
10. | Danyiil Kvjat | 2014, Toro Rosso | 2013, GP3, 1. hely | 30 | 42 |
2012, F. Renault EK 2.0, 2. hely | 3 | ||||
2012, F. Renault 2.0 Alps, 1. hely | 5 | ||||
2011, F. Renault EK 2.0, 3. hely | 1 | ||||
2011, F. Renault 2.0 NEC, 2. hely | 3 | ||||
Nem lett volna elég pontszámuk anno az F1-es debütáláshoz: | |||||
11. | Carlos Sainz | 2015, Toro Rosso | 2014, WSR3,5, 1. hely | 30 | 38 |
2012, F3 Eb, 5. hely | 8 | ||||
12. | Daniel Ricciardo | 2011, HRT | 2010, WSR3,5, 2. hely | 20 | 38 |
2009, Brit F3, 1. hely | 10 | ||||
2008, F. Renault 2.0 WEC, 1. hely | 5 | ||||
2008, F. Renault EK 2.0, 2. hely | 3 | ||||
13. | Fernando Alonso | 2001, Minardi | 2000, FIA F3000, 4. hely | 20 | 30 |
1999, Formula Nissan, 1. hely | 10 | ||||
14. | Felipe Massa | 2002, Sauber | 2001, Euro F3000, 1. hely | 20 | 30 |
2000, F. Renault 2.0 EK, 1. hely | 5 | ||||
2000, Olasz F. Renault 2.0, 1. hely | 5 | ||||
15. | Max Vestappen | 2015, Toro Rosso | 2014, FIA F3 Eb, 3. hely | 20 | 20 |
16. | Jenson Button | 2000, BMW Williams | 1999, Brit F3, 3. hely | 5 | 15 |
1998, Brit Formula Ford, 1. hely | 10 | ||||
17. | Marcus Ericsson | 2014, Caterham | 2013, GP2, 6. hely | 8 | 14 |
2012, GP2, 8. hely | 4 | ||||
2011, GP2, 10. hely | 2 | ||||
18. | Kimi Raikkönen | 2001, Sauber | 2000, Brit F, Renault 2.0, 1. hely | 5 | 5 |