DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök
F1

Kiskapu a szigorú motorszabályok kijátszására?

Külföldi sajtóinformációk szerint, az FIA legutóbbi ülésén több F1-es csapat is jelezte, a 2015-re vonatkozó motorszabályok nem fogalmaznak egyértelműen azt illetően, hogy meddig kell az új erőforrásokat homologizáltatni, ez pedig kiskaput jelenthet számukra a motorfejlesztést megszorító szabályok kijátszására, mivel több időt adhat nekik az új erőforrások kifejlesztésére.

Mint ismert, a Mercedes továbbra is ragaszkodik a szigorú regulákhoz, melyek az F1-es motorok fejlesztését korlátozzák jelentős mértékben, így a többi motorgyártó, a Ferrari és a Renault nyomása ellenére a szabályok 2015-ben is érvényben maradnak.

Ugyanakkor a Ferrari képviselője az FIA legutóbbi meetingjén jelezte, a szabályokban arra vonatkozólag semmi konkrétum nem olvasható, hogy az adott évben legkésőbb meddig kell homologizáltatnia az évi erőforrását a motorgyártónak, ezt pedig ők úgy értelmezik, mint egy kiskaput arra, hogy több időt tölthessenek el 2015-ös motorjuk kifejlesztésével.

Az ő szabályértelmezésük szerint ugyanis – ami persze a Renault-nak is egyből megtetszett – egy csapat nem köteles már az év első versenyén az új, 2015-ös fejlesztésű motorral rajthoz állni, a szezon első felében nyugodtan versenyezhet még a 2014-es erőforrással az autóiban, és ráér később, az év tetszőleges szakaszában átállni az új motorok használatára, miután homologizáltatta azokat.

Az FIA illetékesei azonban már az említett meetingen jelezték álláspontjukat az érintetteknek, amely teljesen ellentétes a Ferrari nézőpontjával. A Szövetség részéről is belátják ugyan, hogy a szabályok nem kötik határidőhöz a 2015-ös erőforrások homologizációjának elkészültét, viszont a 2-es paragrafus 4-es függelékében egyértelműen le van írva, hogy „Egy gyártó nem több, mint egy specifikációjú erőforrást homologizáltathat.”

Erre persze a Ferrari képviselője egyből rávágta, hogy igen, de mikor, mondván, 2015-ben ők is csak egy motort fognak homologizáltatni, mivel a 2014-es motorjukkal ezen a procedúrán már tavaly túlestek. Az FIA illetékesei szerint azonban a fentebb idézett szabályrészlet egyértelműen azt jelenti, hogy egy évben egy gyártó csak egyféle homologizációjú motort használhat az F1-ben. 

A kiskapu ezzel vélhetően bezárul, mivel a Ferrari nem csendben kihasználta azt, hanem nyíltan felhívta rá a figyelmet, amely valószínűleg arra az eredményre vezet majd, hogy az FIA még időben, jóval a 2015-ös szezon kezdete előtt egyértelműsíteni tudja az ide vonatkozó szabályokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: