DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
F1

Jobb a második rajthely, mint a pole?

Az első helynél sosincs jobb, és a legjobb mindig az élről kezdeni egy versenyt, de esetenként előfordulhat néhány olyan versenyhelyszín, ahol a második rajtkocka kifizetődőbb, vagy legalábbis nagyobb szerencsét hoz, mint az első. Abu Dhabi eddig ilyen volt.

2009 óta rendezik meg minden évben az F1-es Abu Dhabi Nagydíjat a Yas Marina Circuiten, az idei lesz az hatodik itteni verseny. Az eddigi öt alkalomból csupán egyszer nyert az a versenyző, aki a pole-pozícióból kezdte meg az adott versenyt, míg három esetben is az a pilóta örülhetett a végén győzelemnek, aki a második rajtkockából startolt.

2009-ben rögtön egy ilyenre volt példa, akkor Sebastian Vettel indult a második helyről, és nyerte meg az F1 történetének első Abu Dhabi Nagydíját, miközben a pole-ból startoló Lewis Hamilton fékhiba miatt kiesett. 2010 volt a kakukktojás, abban az évben Vettel a pole-ból indulva nyert, 2011-ben viszont neki is balszerencsét hozott a második starthely, hiszen defekt miatt kiesett a versenyből, míg a győzelmet az ezúttal a második helyről rajtoló Hamilton kaparintotta meg.

2012-ben ismét Lewis átkozhatta a Yas Marina Circuit első rajtkockáját, hiszen egy újabb győzelem lehetőségétől esett el műszaki probléma miatt: a McLaren olajnyomásával adódtak problémái. Ebben az évben Kimi Raikkönen nyert a Lotusszal, a 4. helyről indulva.

A tavalyi Abu Dhabi Nagydíj rajtrácsa: itt még Webber, a végén már Vettel volt előrébb


2013-ban Mark Webber kezdhette a versenyt a pole-ból, ám neki sem sikerült ezt győzelemre váltania: red bullos csapattársa, Vettel a versenyen lepipálta őt, talán mondanunk sem kell: a második rajtkockából indulva.

Idén Hamilton 17 pontos előnnyel érkezik a helyszínre, és egy második hely mercedeses csapattársa, Nico Rosberg győzelme esetén is elég lenne neki második vb-címe megszerzéséhez. Abu Dhabiban a pole nem jelent jó óment neki, a második helyről indulva viszont már nyert versenyt, így jó kérdés, hogy vajon megfordul-e ez a fejében, és beéri-e az időmérőn a második hellyel, vagy inkább szeretné megtörni a helyi első rajtkockához kötődő átkát.

Tavaly a két jelenlegi vb-aspiráns közül egyébként Rosberg szerepelt jobban Abu Dhabiban, ő Vettel és Webber mögött a dobogóra állt, miközben Hamilton csak a 7. lett. Összességében, az öt évre levetítve viszont egyértelműen Hamilton büszkélkedhet jobb eredményekkel a pályáról. Meglátjuk, idén melyikük nevet majd a végén.

Néhány izgalmas sorozat is tovább íródhat, vagy épp megszakadhat az előttünk álló hétvégén. Rosberg zsinórban harmadik pole-ját, illetve tizenegyedik elsősoros rajthelyét szerezheti, Hamilton zsinórban hetedszer, a Mercedes zsinórban tizenkilencedszer végezhet dobogón, Vettel a tizenegyedik, míg a Renault, mint motorgyártó, a száztizennyolcadik egymást követő futamon szerezhet pontot. 

Vettel mellett a Ferrarinak és a McLarennek is ez az utolsó esélye, hogy futamgyőzelmet szerezzen az idei évben. Legutóbb 1998-ban volt arra precedens, hogy a regnáló világbajnok egyetlen futamgyőzelmet sem aratott, ez a negatív rekord az 1997-ben győztes Jacques Villeneuve nevéhez fűződik. Arra pedig 1980 óta nem volt példa, hogy egy F1-es világbajnoki szezonban se a Ferrari, se a McLaren ne nyerjen futamot. Ha a Ferrarinak ez mégis sikerül, az az 1988-as Olasz Nagydíj óta a maranellóiak első turbós győzelme lenne. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: