DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök
F1

Rosberg megállíthatja Hamiltont?

Nico Rosberg nem először bizonyult gyengébbnek egy futam során Lewis Hamiltonnál, Edd Straw cikke nyomán arra próbálunk választ találni, hogy a német elkaphatja-e még csapattársát?

Lewis Hamilton újabb tökéletes teljesítményt mutatott az USA Nagydíjon azzal, hogy a kvalifikáción elszenvedett fékproblémáját hátrahagyva a futam első felében árnyékként követte Nico Rosberget, majd az első adandó alkalommal faképnél hagyta őt. Győzelmével 24 pontra növelte előnyét a világbajnoki tabellán, és úgy tűnik, semmi sem állíthatja meg abban, hogy 2008 után ismét a sportág trónjára üljön.

Edd Straw, az Autosport szakírója kiemeli, hogy a páros szinte ugyanabból a helyzetből várhatta az austini versenyt, mint a monacói megmérettetést májusban. Akkor Hamilton egy négyes győzelmi sorozattal a háta mögött és a pontverseny éllovasaként várhatta az utcai párviadalt, de az időmérőn történtek – Rosberg vélt vagy valós hibája – után nem tudta tovább nyitni az ollót, ráadásul nyáron pechszéria is sújtotta, elég csak a montreali kiesésre, vagy a Hockenheim-Hungaroring tengely mechanikai hibáira gondolni.



Ősszel viszont egyértelműen a brit került fölénybe, nem csak ponttáblázaton, de úgy tűnik, mentálisan is. Rosberg nyomás alatt hibázott Monzában és Szocsiban, és hiába végezte el a munka felét Austinban szombaton a pole megszerzésével, mégsem sikerült Hamilton fölé kerekednie. A 23. körben látott előzésig mindketten konstans köröket autóztak, a brit nem autózta le pályáról társát, és hiába tűnt gyorsabbnak, Rosberg autója kiszélesítésével talán tovább húzhatta volna a stevenage-i próbálkozásait. Azonban Monzához és Szocsihoz hasonlóan, ismét egy apró hiba fosztotta meg a győzelemtől.

Néhány versennyel ezelőtt azt hihettük volna, hogy Rosberg az összeszedettebb, és Hamilton az, aki pályán és azon kívüli viselkedésével megnehezíti saját dolgát. Az USA Nagydíj versenyt eldöntő manővere előtt Rosberg azt hihette, hogy kezelni tudja a helyzetet, hiszen Hamilton nem volt annyival gyorsabb nála, hogy csak a DRS segítségével simán átugorja. A német azt remélte, hogy az ERS segítségével (vagy ahogy ő fogalmazott: KERS) maga mögött tudja tartani nemezisét, de nem így történt. Ennek fényében nem nehéz rávilágítani, hogy Rosberg túlságosan is az energia-visszanyerő rendszerre hagyatkozott, így a védekezése sem volt túl határozott, Hamilton pedig azonnal harapott a kínálkozó lehetőségre.

Ami azt illeti, Rosberg próbálkozott egy kétségbeesett védekezési kísérlettel, de a kanyarcsúcsponton túljutva nem volt esélye, hogy visszafogja társát, a kijárati rázókövön keresztülhajtva pedig még több időt veszített. Ennek ellenére nem csak az ERS-faktor játszott szerepet az előzésben: Rosberg szerint nehezére esett felvennie a verseny ritmusát, és a közepes keveréken futott első körei is túl óvatosnak bizonyultak. A merészebben autózó Hamilton ezért (is) tudott közelebb kerülni hozzá, DRS-távolságon belül pedig csak idő kérdése volt, hogy mikor történik meg az előzés.

Miután elveszítette az első helyet, Rosberg sztenderd hátrányban autózott Hamilton mögött, mégsem tudta annyira munkára fogni autóját és gumijait, hogy megpróbálkozzon a vezetés visszaszerzésével. Hamilton előzése sokakat emlékeztetett a 2012-es versenyen mutatott Vettel-ellen bemutatott manőverére, azzal a különbséggel, hogy itt nem volt szüksége lekörözött versenyzőre ahhoz, hogy a féktávon próbálkozzon.

Noha Hamilton idén is követett el hibát (például a spielbergi időmérőn), olyan erősnek tűnik, mint eddig talán soha, Rosberg pedig hihetetlenül nehéz feladat előtt áll, ha át szeretné törni csapattársa erődként előtte tornyosuló magabiztosságát. Az utolsó két versenyre így egy kérdés maradt: mit tehet a német Hamilton ellen? Az alaptempójával nincsen gond, hiszen láttuk, egyenrangú ellenfele társának, inkább arra kellene koncentrálnia, hogy saját képességeit előnyére fordítsa, De hogyan? „Ugyanúgy fogok próbálkozni, ahogyan eddig” – mondta Rosberg. „Teljes odaadással próbálok harcolni a pole-ért és a győzelmekért. Még mindig sok pont szerezhető és sok minden történhet még.”

Edd Straw szerint az a probléma, hogy Rosberg most már nem tud egyszerűen ’ugyanúgy’ teljesíteni, ahogy azt ő szeretné. Még akkor sem, amikor a pole-ból rajtol – ami többször sikerült neki idén, mint Hamiltonnak. Amikor mindketten célba értek egy versenyen, Rosberg csak három alkalommal előzte meg Hamiltont, ebből csak egyszer tiszta körülmények között, Ausztriában: Monacóban az említettek, Hockenheimben pedig Hamilton időmérős fékhibája nem tették lehetővé a normális mederben folyó versenyzést. Straw szerint Rosberg tud meglepetést okozni – de az utolsó két futamon minden eddiginél nehezebb feladata lesz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: