Majd 70 évvel ezelőtt egy stuttgarti sportautóból azonnal legenda lett. A Mercedes-Benz márka potenciálját a motorsportból a közutakraérkező SL még tovább bővítette. Nem sokkal 1952-es premierjét követően a 300 SL (avagy a W 194) azonnal sikert sikerre halmozott a versenypályákon: többek között győzedelmeskedett Le Mans-ban és a Nürburgringen, sőt, szinte mindenhol, ahol rajthoz állt, így az SL gyorsan legendává vált. A versenyautó sikereit 1954-ben követte a sorozatgyártású változat (W 198), amelyet ikonikus ajtajai miatt sirályszárnyasnak is hívnak. Az évszázad sportautója címet is bezsebelő modellt olyan ikonok követték, mint a W 113-as „Pagoda” vagy az örökzöld R 107-es, amelyet 18 éven át gyártottak. Az R 129 pedig különleges alakjával vívja ki az elismerést mind a mai napig. Az SL rövidítés (super leicht) mind a mai napig egy igazi ikont ír körül.
A történet most új mérföldkőhöz érkezett: az új Mercedes-AMG SL az eredeti SL sportosságát exkluzív luxussal és kimagasló technológiai tudással ötvözi.
Külső formaterv: kiegyensúlyozott arányok, sportos gének
A külső formaterv a Mercedes-Benz érzékien letisztult formavilágát egyesíti az AMG karakteres részleteivel. A motorháztető két erőteljes domborítása (powerdome) az első SL előtt tiszteleg. A hosszú tengelytáv meghatározza az autó kiegyensúlyozott arányát, amelyet az erősen döntött szélvédő és a széles hátsó hangsúlyoz ki még jobban. Az AMG-specifikus hűtőrács 14 függőleges lamellával tiszteleg az 1952-es 300 SL versenyautó előtt. Az éles körvonalakkal rendelkező DIGITAL LIGHT LED fényszórókhoz különösen vékony hátsó LED fényszóró társul.
Belső formaterv: nagyteljesítményű luxus „hiperanalóg” műszerfallal
Az új Mercedes-AMG SL az első 300 SL Roadster szellemiségét idézi meg mai, modern eszközökkel. Kifinomult anyagok és aprólékos megmunkálás jellemzi a belső teret, amely kivételes kényelmet kínál. Ugyanakkor az új 2+2 személyes üléskoncepció fokozott helykínálatot és funkcionalitást biztosít. A hátsó ülések fokozzák a mindennapi használatra való alkalmasságot és kiegészítő ülőhelyet biztosítanak 1,5 méteres magasságig.
Az új modell belső kialakítása az analóg világ geometriáját egyesíti a digitális kor megoldásaival. Az így létrejövő „hiperanalóg” műszerfal teljesen digitális műszercsoportot, valamint alapfelszereltségként MBUX telematika rendszert kínál, amely különböző üzemmódokkal és stílusokkal szabható személyre. Mindemellett pedig könnyen kezelhető és intuitív tanulásra is képes.
A modell integrált fejtámlával rendelkező AMG sportüléseket kapott, amelyek széria AIRSCARF funkciója kibővíti a használhatóságot. Opcionálisan AMG Performance ülések is elérhetők a modellhez, amelyek különböző stílusú belső kárpitozással és díszítőelemmel szabhatók személyre.
Karosszéria: új roadster kompozit alumínium struktúrával
Az SL új generációja egy vadonatúj 2+2 üléses platformon alapul, amelyet a Mercedes-AMG fejlesztett. A könnyű kompozit alumínium szerkezetű padlólemez önhordó szerkezetű alumínium térvázból áll, ami maximális merevséget és ezáltal precíz menetdinamikát garantál. Az új megoldás egyetlen alkatrésze sem egyezik a korábbi SL generációval vagy például az AMG GT Roadsterrel – a mérnökök egy teljes egészében új modellt hoztak létre.
A fejlesztés célja az AMG-hez méltó menettulajdonságok elérése volt, a kimagasló színvonalú kényelem és biztonság megtartása mellett. A felhasznált anyagok között megtaláljuk az alumíniumot, magnéziumot, különböző kompozitok és az acélt is, amelyből például a szélvédőkeret készült.
Az elődhöz képest a torziós merevség 18 százalékkal növekedett, miközben az átlós merevség 50 százalékkal jobb, mint az AMG GT Roadster eleve kiemelkedő értéke. A hosszirányú merevség 40 százalékkal nagyobb. A karosszéria pedig mindössze 270 kilogrammot nyom, amely az alacsony súlyponttal együtt kiváló menetdinamikát biztosít.
Aktív aerodinamika: tökéletes egyensúly és kimagasló hatékonyság
A vadonatúj SL fejlesztésénél a tökéletes aerodinamikai egyensúly is főszerepet kapott: a cél az alacsony légellenállás elérése volt, a felhajtóerő lehető legnagyobb mértékű csökkentése mellett. Mindehhez a tervezők a Mercedes-AMG átfogó versenytapasztalataiból is merítettek. Az eredmény mindössze 0,31-es légellenállási együttható, amely kimagasló érték a kategóriában. A rendkívüli stabilitásról pedig megfelelő mértékű leszorítóerő gondoskodik.
AIRPANEL légterelő rendszer kétrészes kialakítással
Az aerodinamikai fejlesztések egyik csúcspontja a két részből álló AIRPANEL aktív légterelő rendszer, amelynek egyik része az első lökhárító alsó légbeömlője mögött található. A másik rész pedig a felső légbeömlőt fedi. Alaphelyzetben a rendszer lamellái zártak, ami csökkenti a légellenállást és fokozza a leszorítóerőt. A megfelelő hűtés érdekében a két rendszer képes azonban egymástól függetlenül nyitni, tökéletes hőmérsékletet biztosítva a járműrendszerek számára.
Ezt a sokoldalúságot szemlélteti a karosszériába láthatatlanul beleolvadó hátsó légterelő, amely a vezetési helyzet függvényében változtatja a helyzetét. 80 km/h-s sebességtől automatikusan kiemelkedik, és ötféle állásban optimalizálja a menetstabilitást, vagy csökkenti a légellenállást.
A motor előtt, a karosszéria alsó részén elhelyezkedő opcionális, mindössze körülbelül két kilogrammos szénszálas légterelő-elem szintén a menetdinamika fokozását szolgálja. Az egység 80 km/h-s sebesség felett körülbelül 40 milliméterrel alacsonyabbra ereszkedve a Venturi hatást kihasználva fokozza az első tengelyre ható leszorítóerőt. Mindezt a vezető a kormányzáson is érezheti: az SL még precízebben viselkedik a kanyarokban.
Új fejlesztésű, 19, 20 vagy 21 colos keréktárcsák a kisebb légörvények révén csökkentik a modell légellenállását és tömegét.
Vászontető: kisebb tömeg és alacsonyabb súlypont
Az új SL sportosabb megjelenését erősíti a korábbi keménytetőt helyettesítő vászontető. A megoldás alacsonyabb súlypontot és 21 kilogrammal kisebb tömeget biztosít. A Z-alakban összecsukódó vászontető kimagasló zajcsillapítással támogatja a hétköznapi használhatóságot: a háromrészes kialakítás akusztikus zajcsillapító réteget is tartalmaz.
A nyitás vagy a zárás körülbelül 15 másodpercet vesz igénybe és akár 60 km/h-s sebességig menet közben is történhet.
Motor, váltó és összkerékhajtás: minden eddiginél nagyobb választék
A piacbevezetéskor az új SL az AMG 4,0 literes, V8-as biturbó motorjának két teljesítményszintjével lesz elérhető. Az Affalterbachban tervezett és kézzel gyártott, egy mérnök elv alapján összeállított erőforrások az SL 63 4MATIC+ csúcsmodellben 585, az SL 55 4MATIC+ lemezei alatt pedig 476 lóerő leadására képesek. A 800 és 700 Nm csúcsnyomaték kirobbanó rugalmasságot biztosít, miközben a 3,6 és 3,9 másodperces 0-100-as gyorsulási adatok is magukért beszélnek. Az erősebb SL változat végsebessége 315 km/h, az SL 55 4MATIC+ pedig legfeljebb 295 km/h-val száguldhat.
Az SL-ben az erőforrás új kenési rendszert, áthelyezett töltőlevegő-hűtőket és aktív forgattyúsház-hűtést kapott. Emellett a mérnökök a kipufogóoldalt is áttervezték, és a részecskeszűrő is nagyobb lett. Az erősebb motorváltozat nagyobb töltőnyomással, továbbfejlesztett szívórendszerrel és más motorvezérléssel kínál jobb teljesítményt.
Nagyteljesítményű hibrid - fejlesztés alatt
A későbbiekben az SL elérhető lesz nagyteljesítményű hibrid hajtással is. Az AMG E PERFORMANCE hajtásláncban az elektromotor szerepe a menettulajdonságok javítása és a hatékonyság fokozása lesz.
AMG Speedshift MCT 9 fokozatú automata váltó nedves kuplunggal
Az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G automata váltó különösen emocionális és gyors váltásokat biztosít. A hidrodinamikus nyomatékváltót egy nedves kuplunggal helyettesítették, ami alacsonyabb tömeget, kisebb ellenállást és gyorsabb gázreakciókat kínál.
Fokozott tapadás és irányíthatóság: AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás
70 éves történelmében először lesz elérhető az SL összkerékhajtással. Mindkét V8-as modell az AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtási rendszerét kapja, amely teljesen variálható nyomatékelosztást tesz lehetővé a tengelyek között. Mindez fokozott tapadást és biztonságot jelent.
Futómű és fékek: többlengőkaros első futómű, aktív dőlésstabilizálás és optimális lassulás
Az SL 55 4MATIC+ esetében széria az új fejlesztésű AMG RIDE CONTROL futóműrendszer. Az SL történetében először az első tengely többlengőkaros kialakítású, amely javítja a kinematikát. Hátul hasonló, ötlengőkaros megoldás található.
Az innovatív AMG ACTIVE RIDE CONTROL futómű aktív, hidraulikus dőlésszabályozással rendelkezik és az SL 63 4MATIC+ változatban debütál. A rendszer a dőlés kiegyenlítésével optimális viselkedést, fokozott precizitást, valamint nagyobb kényelmet biztosít.
Az új fejlesztésű, a korábbinál könnyebb AMG nagyteljesítményű kompozit fékrendszer kivételes lassítási képességekről gondoskodik.
Aktív hátsótengely kormányzás: agilitás és stabilitás egyben
Történetében először az SL aktív hátsótengely kormányzással rendelkezik, méghozzá szériában. 100 km/h-s sebesség alatt a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányban mozognak, rövidítve a fordulókört és fokozva a manőverezhetőséget, 100 km/h-s sebesség felett pedig a megegyező irányba forduló kerekek nagyobb tapadást biztosítanak.
Hat vezetési üzemmód és AMG DYNAMICS: kényelmestől a dinamikusig
Az AMG DYNAMIC SELECT üzemmódválasztó hatféle üzemmóddal kínál tökéletes személyre szabhatóságot. A rendszer különlegessége a teljesen igény szerint beállítható „Individual” mód mellett a RACE üzem (széria az SL 63 4MATIC+ esetében, az SL 55 4MATIC+ változatnál pedig opcionálisan elérhető az AMG DYNAMIC PLUS csomagban), amely versenypályás vezetéshez szükséges radikálisan sportos beállításokat tesz elérhetővé. Az ESP® menetstabilizátor hangolása nem csak a biztonságot, hanem a menetdinamikát is szolgálja: a rendszer például bekanyarodáskor az ívbelső hátsó kerék fékezésével képes csökkenteni az alulkormányozottsági hajlamot.
Kimagasló személyre szabhatóság
A felszereltségi lista a legkülönfélébb ügyfélkívánságoknak való megfelelést is lehetővé teszi a sportosan dinamikus konfigurációktól kezdve az exkluzív luxus megteremtéséig. A tizenkét árnyalatból álló színválasztékban kettő kimondottan az SL számára készült: a Hyper kék, valamint a MANUFAKTUR Monza magno szürke. A személyre szabási lehetőségeket háromféle tetőszín és számos keréktárcsa változat fokozza, egészen 21 colos méretig.
Vezetői segédrendszerek és kapcsolódási lehetőségek
Menetdinamikai kiválósága mellett a vadonatúj SL a biztonsági rendszerek tekintetében is sokat nyújt. Az új generációs Mercedes-Benz S- és C-osztályból érkező asszisztens rendszerek minden eddiginél szélesebb körű funkciókkal segítik a balesetmentes közlekedést, az új vezetőtájékoztató rendszerek pedig gyorsabban tájékoztatják a vezetőt a veszélyhelyzetről.
A központi rendszer maximális kapcsolódást biztosít a járműhöz, még akkor is, ha a tulajdonos éppen távol van attól. A Mercedes me connect funkciói lehetővé teszik a távoli hozzáférést és számos hasznos funkcióval gyarapítják az SL tulajdonlásának élményét.
Műszaki adatok1
Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+
Motor |
|||
Hengerek száma/elrendezése |
|
8/V |
|
Hengerűrtartalom |
cm3 |
3982 |
|
Max. teljesítmény |
kW/lóerő |
430/585 |
|
fordulatszámnál |
1/perc |
5500-6500 |
|
Max. forgatónyomaték |
Nm |
800 |
|
fordulatszámnál |
1/perc |
2500-5000 |
|
Kompresszióviszony |
|
8,6 |
|
Keverékképzés |
|
Mikroprocesszor által vezérelt közvetlen benzinbefecskendezés, két turbófeltöltő |
|
Erőátvitel |
|||
Hajtáslánc-elrendezés |
|
Teljesen változtatható nyomatékelosztású AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás |
|
Váltómű |
|
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (9 fokozatú automata váltómű, olajban futó többtárcsás tengelykapcsolókkal) |
|
Váltóáttételezés |
|||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. fokozat |
|
5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 |
|
Hátramenet |
|
4,80 |
|
Felfüggesztések |
|||
Első tengely |
AMG ACTIVE RIDE CONTROL felfüggesztés részben aktív dőlésszabályozással, alumínium kettős keresztlengőkarokkal, elinduláskor és fékezéskor bólintást mérséklő funkcióval, tekercsrugókkal és adaptív, állítható csillapítással |
||
Hátsó tengely |
AMG ACTIVE RIDE CONTROL felfüggesztés részben aktív dőlésszabályozással, alumínium kettős keresztlengőkarokkal, elinduláskor és fékezéskor bólintást mérséklő funkcióval, tekercsrugókkal és adaptív, állítható csillapítással |
||
Fékrendszer |
Hidraulikus kétkörös fékrendszer; elöl 390 mm átmérőjű, szellőztetett, perforált kompozit féktárcsák 6-dugattyús alumínium fix féknyergekkel; hátul 360 mm-es, szellőztetett és perforált kompozit féktárcsák 1-dugattyús alumínium úszó féknyergekkel; elektromos rögzítőfék, ABS, fékasszisztens, 3-fokozatú ESP® |
||
Kormányzás |
Elektromechanikus, sebességfüggő fogasléces szervokormány változó áttételezéssel (12,8:1) és változó szervo-rásegítéssel |
||
Kerekek |
elöl: 9.5 J x 20 H2; hátul: 11 J x 20 H2 |
||
Gumiabroncsok |
elöl: 265/40 ZR 20; hátul: 295/35 ZR 20 |
||
Méretek és tömegek |
|||
Tengelytáv |
mm |
2700 |
|
Első/hátsó nyomtáv |
mm |
1660/1625 |
|
Hossz/szélesség/magasság |
mm |
4705/1353/1915 |
|
Fordulókör átmérője |
m |
12.84 |
|
Csomagtartó térfogata |
l |
213-240 |
|
Saját tömeg (EC norma szerint) |
kg |
1970 |
|
Terhelhetőség |
kg |
320 |
|
Benzintank térfogata/tartalék |
l |
70/10 |
|
Teljesítmény, fogyasztás, emissziók |
|||
Gyorsulás 0-100 km/h |
s |
3,6 |
|
Maximális sebesség |
km/h |
315 |
|
Vegyes üzemanyag-fogyasztás, WLTP |
l/100 km |
11,8-12,7 |
|
Vegyes CO2-kibocsátás, WLTP |
g/km |
268-288 |
|
[1] A dokumentumban szereplő műszaki adatok előzetes értékek, amelyek a végső engedélyezési eljárás függvényében még változhatnak.