Már a neve is sokat elárul: „S”, mint szuper, „L”, mint könnyű. A 300-as jelzés pedig a „Superleicht” háromliteres, soros hathengeres motorjára utal, amely közvetlen befecskendezésével és 215 lóerős teljesítményével a kor abszolút csúcstechnikáját jelentette. A történelem ismétli önmagát: a Mercedes-Benz manapság is használ hasonló méretű és elrendezésű erőforrást, amely a technika fejlődésének köszönhetően immár 435 lóerőt szorít ki magából.
Öt verseny, négy győzelem: a Mille Miglia, a Le Mans-i 24 órás, a berni sportversenyek, a Nürburgringi nagy megmérettetés és a Carrera Panamericana sem jelentett akadályt a versenyautónak, amelynek sorozatgyártású kiadása – 300 SL Coupé néven – 1954-ben jelent meg. A mai napig meghatározó sirályszárnyas modellből mindössze 1400 példány készült, amelyek manapság már több százmilliós áron cserélnek gazdát.
Az SL későbbi történelme is bővelkedett ikonikus mérföldkövekben. 1963-ban jött a Pagoda: a 300 SL Roadster és a kényelemre hangolt 190 SL utódja új fejezetet nyitott a sportosság, a kényelem és a biztonság tekintetében. Ezt a vonalat folytatta az R 107-es kódnéven futó harmadik generáció, amely 1971-ben mutatkozott be. Az immár V8-as motorral is elérhető típus nem kevesebb, mint 18 évig készült, ami abszolút rekordnak számít. Nem véletlen, hogy a kupé verzióval együtt összesen közel 300.000 ezer példányban gyártották le a sorozatot.
1989-ben ott folytatta a modellsorozat, ahol elkezdte: a csúcstechnikával. Az R 129-es sorozat sok tekintetben mérföldkő volt. Biztonság terén a csupán 0,3 másodperc alatt aktiválódó bukókeret szolgált szenzációval, teljesítmény tekintetében pedig a 7,3 literes V12-es motorral szerelt SL 73 AMG jelentette a csúcsot, amelynek 525 lóerős teljesítménye olyan adat, amelyre manapság, bő 20 esztendő elteltével is felkapjuk a fejünket.
A kiválóságra való törekvés az R 230-as széria alapkoncepciójában is megnyilvánult. A mindössze 16 másodperc alatt nyitható keménytető egyesítette a kupé és a kabrió műfajt, valóra váltva az ügyfelek álmát.
Az ötödik generációs SL neve szorosan összefonódott az affalterbachi sportrészleggel: az összes eladott R 230-as modell harmada AMG motoros volt. Közülük is kiemelkedett az SL 65 AMG Black Series, amely 670 lóerős teljesítményével új dimenziókban mozgott.
Csúcstechnika tette az R 231-es szériát még inkább méltóvá az SL elnevezésre: a 2012-ben bemutatkozott típus az első nagyszériás sorozatgyártású autó volt teljesen alumínium karosszériával, amely 140 kilogrammos súlycsökkentést tett lehetővé, miközben a torziós merevség 20 százalékot javult.
A sikersorozat az idei évben folytatódik: 2021-ben mutatkozik be a vadonatúj, R 232-es SL.