A SKODA OCTAVIA negyedik generációjában is Limousine és COMBI kivitelben áll rendelkezésre, s robusztus SCOUT-változat, illetve három különösen sportos RS-verzió is bővíti az OCTAVIA-család palettáját. Az első- vagy összkerékhajtás, illetve a manuális vagy a kettős tengelykapcsolós, automata sebességváltók (DSG) választékával minden ŠKODA-vásárló megtalálhatja a számára legmegfelelőbb OCTAVIA-változatot.
Az első modern OCTAVIA 1996-os bemutatkozása óta megjelent immár negyedik generáció tovább erősíti e sorozat „a márka szíveként” és volumenmodelljeként elfoglalt pozícióját. Több mint hétmillió legyártott példányával az OCTAVIA a SKODA legnagyobb darabszámban értékesített modellje és számos nemzetközi piacon valódi ikonná lépett elő. Hazai piacán, Csehországon kívül az OCTAVIA hét másik országban is vezeti a személyautó bestseller-listát, köztük Lengyelországban, Ausztriában, Svájcban és Finnországban, míg második legnagyobb értékesítési volumenű piacán, Németországban, már évek óta a legkeresettebb importmodell. Nagy szerepet játszott mindebben az OCTAVIA COMBI, amely Európa-szerte a legnépszerűbb kombimodell.
A SKODA évente akár 400 ezer darabot is gyárt „bestselleréből”, amely a márka egyetlen modelljeként készül négy országban is: az OCTAVIA Csehországban és Kínában, valamint Oroszországban és Indiában gördül le a szerelőszalagokról.
Az OCTAVIA sikertörténetének okai egyértelműek: a SKODA márka „szíveként” nem csupán immár jól megszokott, nagyvonalú térkínálatával és kiváló ár/érték-arányával bizonyul meggyőzőnek, hanem magas színvonalú aktív és passzív biztonságával is, ami az Euro NCAP tesztek ötcsillagos értékelésében is megmutatkozik. Negyedik generációjában az OCTAVIA számos olyan innovatív biztonsági és vezetői segédrendszert kínál, mint például a négy kamerájával az autó környezetéről 360 fokos képet előállító Környezetmegfigyelő rendszerrel (Area View) kiegészített Parkolási asszisztens (Park Assist). Az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő adaptív berendezés (Adaptive Lane Assist) már az útépítési szakaszokat is érzékeli, a Helyi veszélyhelyzet-figyelmeztetés (Local Traffic Warning) pedig automatikusan hívja fel a figyelmet a jármű közvetlen közelében fellépő forgalmi zavarokra, például a közlekedési torlódásban álló járműsor végére. Első ízben kínálja a SKODA az új OCTAVIA számára az új Szélvédő-kijelzőt (Head-up Display), amely közvetlenül a szélvédőre vetítve jelenít meg olyan fontos információkat, mint például a sebesség, a navigációs útmutatások, a felismert közlekedési táblák vagy az épp aktivált vezetői segédrendszerek adatai.
Az OCTAVIA sorozat tagjaihoz a moduláris infotainment-koncepció legújabb generációjának három infotainment-berendezése is rendelkezésre áll, mégpedig 8,25 és 10 col közötti képátlójú képernyőkkel. A beépített eSIM-kártyának köszönhetően az autó állandó internetkapcsolattal is rendelkezhet, új SKODA Connect szolgáltatások igénybevételét téve így lehetővé.
Három alternatív hajtásrendszer: plug-in hibrid, mild-hibrid és CNG
Három betűkombináció – iV, e-TEC és G-TEC – utal az új SKODA OCTAVIA új alternatív hajtásrendszer-változatainak széles választékára. Az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel készül és a WLTP-ciklus szerint akár 60 kilométer tisztán elektromos, ezzel helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli hatótávot kínál. Újdonság a SKODA kínálatában az e-TEC jelzés, amely a márkánál első ízben alkalmazott mild-hibrid technikára utal, ahol a TSI benzinmotorok 48-voltos, szíjhajtású indítógenerátor és ugyancsak 48-voltos lítiumion-akkumulátor révén kapnak elektromos támogatást. Az OCTAVIA G-TEC elsősorban környezetbarát földgázzal (CNG) üzemel, amelynek tisztább égésfolyamata a benzinüzemhez képest mintegy 25 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
Christian Strube, a SKODA AUTO igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja hangsúlyozta: „Az új OCTAVIA kifejlesztése során már a kezdetektől különös hangsúlyt fektettünk a légellenállás, valamint a szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátás ismételt mérséklésére. Ennek eredményeként most minden eddiginél sokrétűbb az új OCTAVIA hajtásrendszereinek választéka: egyaránt kínáljuk mild-hibrid technikájú e-TEC modellként, két hálózatról tölthető hibridhajtású (Plug-in Hybrid) iV-változatban, valamint környezetkímélő földgázüzemű OCTAVIA G-TEC kivitelben. Ily módon a gazdaságosság és a hosszú távú fenntarthatóság jelentős növekedését magasfokú funkcionalitással és sokoldalúsággal ötvözhetjük, az OCTAVIA így negyedik generációjában is pontosan azon erényeivel hódíthat, amelyeket oly nagyra értékelnek ügyfeleink.”
OCTAVIA iV és OCTAVIA RS iV – két szív erejével
Második modellként SUPERB iV zászlóshajója után, a SKODA új OCTAVIA sorozatát is kínálja hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel, mégpedig mindjárt két teljesítményszinten is. A SCOUT változat kivételével az OCTAVIA iV az Ambition felszereltségi szinttől áll rendelkezésre, 150 kW (204 LE) maximális rendszerteljesítménnyel és 350 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékkal. A sportos OCTAVIA RS iV maximális rendszerteljesítménye 180 kW (245 LE), forgatónyomaték-csúcsa 400 newtonméter, s a teljes rendszerteljesítményét rendelkezésre bocsátó Sport üzemmódban mindkét karosszériaváltozatában mindössze 7,3 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 225 kilométer/óra. A DSG sebességváltóval szerelt, vele összevethető benzinmotoros változathoz viszonyítva itt 2,2 másodperccel igényel kevesebbet a 80 és 120 kilométer/óra közötti gyorsítás. A dinamikus menettulajdonságokról az alapfelszereltséghez tartozó progresszív kormányzás és karakteresen dinamikus hangolású sportfutómű gondoskodik, míg az erőátvitel feladatát a SKODA „bestsellere” negyedik generációjának mindkét iV változatában hatfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó látja el, a fokozatválasztás pedig elektronikus úton, úgynevezett shift-by-wire technikával zajlik. A Limousine csomagtartója 450, míg az OCTAVIA COMBI változaté 490 literes. Az OCTAVIA RS iV jellegzetes RS-hangolású sportfutóművel készül, szabadmagassága az OCTAVIA iV kivitelével megegyezően 143 milliméter.
Az OCTAVIA iV mindkét változatában egy 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.4 TSI benzines erőforrás és egy 85 kilowattos elektromos motor működik együtt, elektronikus szabályzás mentén. Az eltérő rendszerteljesítményt különböző szoftverek alkalmazása teszi lehetővé. Az OCTAVIA iV modellek elektromos motorja – akárcsak a SUPERB iV esetében – 85 kW teljesítményt produkál és műszakilag továbbfejlesztett konstrukció. Az állandómágnes-gerjesztésű, háromfázisú elektromotor a hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltóba építve működik, ahol tengelykapcsoló választja el a belsőégésű erőforrástól.
Akár 60 kilométer tisztán elektromos hatótáv a WLTP-ciklus szerint
Az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV egyaránt 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiatároló képességű, nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátorral készül, amely a WLTP-ciklus szerint akár 60 kilométer tisztán elektromos, ezzel helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli hatótávot tesz lehetővé. Elektromos üzemmódban a jobb első sárvédő alatt elhelyezett elektromos hanggenerátor (E-Noise Generator) gondoskodik 50 kilométer/óra sebességig specifikus hanggal arról, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok jobban és korábban meghallhassák az elektromos OCTAVIA iV közeledtét.
A szén-dioxid-kibocsátás összesen mintegy 30 grammra adódik kilométerenként, ami már ma megfelel a jövőbeli Euro 6d kipufogógáz-szabvány előírásainak. Az akkumulátor kényelmesen, a hagyományos háztartási elektromos aljzatról vagy falitöltőről (Wallbox) is feltölthető. A 230 voltos aljzatról az akkumulátor 3:45 óra alatt töltődik fel 0-ról 80 százalékra, 5:00 óra elteltével pedig már teljes töltöttséggel állhat rendelkezésre. A 3,6 kilowattos falitöltővel (Wallbox) 2:33 óra alatt érhető el a 80 százalékos töltöttségi szint, a 100 százalék pedig 3:33 órát igényel. A töltőcsatlakozó a vezetőoldali első sárvédőben, fedél mögött található, amely az ajtókárpiton elhelyezett gombbal nyitható. Hajtásrendszer-akkumulátora mellett mindkét OCTAVIA iV modell csomagtartójában egy 12 voltos akkumulátor is rendelkezésre áll, amely a kisfeszültségű fedélzeti rendszereket látja el.
Elektromos vagy hibrid – üzemmód és menetprofil választása a Driving Mode Select rendszerrel
A Menetprofil-választás (Driving Mode Select) rendszere már jól ismert a SKODA más modelljeiből. Az OCTAVIA iV és OCTAVIA RS iV esetében az Eco, Normal, Sport és Individual, valamint – amennyiben a felszereltség az Adaptív futóműszabályzás (Dynamic Chassis Control; DCC) technikáját is tartalmazza – a Comfort menetprofilok választhatók, a kormányzás, a motor és a sebességváltó szabályzási karakterisztikájának változtatását téve lehetővé. A tisztán elektromos és a hibrid üzemmód közötti váltáshoz szintén a Menetprofil-választás (Driving Mode Select) rendszerét hívhatja le a vezető a központi képernyőre.
Akár 140 kilométer/órás sebesség elektromos üzemmódban
Elektromos üzemmódjában az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV egyaránt tisztán elektromos hajtással közlekedik, így ez a beállítás különösen alkalmas a városi forgalomra. Kellően feltöltött akkumulátorral és mínusz tíz Celsius fok feletti külső hőmérséklet mellett e modellek közvetlenül az elektromos üzemmódban indulnak, míg e hőmérséklet alatt műszaki okokból nem áll rendelkezésre ezen üzemmód. Tisztán elektromos hajtással 85 kW teljesítmény hívható le, a végsebesség ebben az üzemmódban 140 kilométer/óra.
Automatikus hibrid-üzemmód kétféle lehetőséggel az akkumulátor töltésére
Hibrid üzemmódban az elektronikus szabályzóegység folyamatosan értékeli a pillanatnyi menethelyzetet. Amíg a jármű mozog, automatikusan zajlik a két motor együttműködésének szabályzása, azaz együttes üzemmel épp ki is egészíthetik egymást, de az elektronika önállóan is aktiválhatja a belsőégésű vagy az elektromos erőforrást. A hibrid-üzemmódban a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) vagy közvetlenül a belsőégésű motor segítségével menet közben is kínálkozik lehetőség az akkumulátor töltésére. Ha a központi képernyőn épp nem az „Auto” mező aktív, a vezető igény szerint állíthatja be az akkumulátor kívánt töltöttségi szintjét. Ha a pillanatnyi töltöttségi szint alacsonyabb a megadott értékénél, a rendszer a belsőégésű motor és a rekuperáció révén a kívánt szintig tölti fel az akkumulátort. Amennyiben az adott töltöttségi szint meghaladja a kívánt értéket, az autó energiát használ fel az akkumulátorból a kívánt töltöttségi szint eléréséig, amit azután már a megadott szinten tart. Az „Auto” opció választásakor a töltőrendszer teljesen önállóan működik, azaz a szabályzóegység a pillanatnyi menethelyzet függvényében dönt arról, mikor lehet energiát levenni az akkumulátorból, illetve mikor szükséges további energiát tárolni benne. Hibrid-üzemmódban 110 kW (150 LE) rendszerteljesítmény áll folyamatosan rendelkezésre, amelynek az OCTAVIA iV esetében 150 kW (204 LE), míg az OCTAVIA RS iV változatban 180 kW (245 LE) csúcsértéke a gázpedál teljes lenyomásakor (kickdown), illetve a Sport menetprofil aktiválásakor jelenik meg.
Energia-visszatáplálás automatikusan vagy a vezető beállításai szerint
A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) nagyban hozzájárul a legalább részben elektromos hajtásrendszerű gépkocsik hatótávjának növeléséhez, mivel menet közbeni tölti az akkumulátort. Automatikus rekuperáció során az autó önállóan igazítja az elektromos fékhatás mértékét a pillanatnyi menethelyzethez, egyszerre táplálva vissza energiát, mérsékelve a fékbetét-kopást, takarítva meg üzemanyagot, illetve növelve a közlekedés biztonságát. A SKODA OCTAVIA iV modellek a közlekedési táblák intelligens felismerő funkciója (Traffic Sign Recognition), valamint a kamerák és radarérzékelők által szolgáltatott adatok feldolgozásával határozzák meg folyamatosan a rekuperáció az adott menethelyzetre optimális mértékét. A normál menetüzemmódban (D) az automatikus beállítás mellett manuálisan két további szint is választható a központi képernyőn: az autó szabad gördülését előtérbe helyező, s a leállított belsőégésű motor melletti „vitorlázást” is lehetővé tévő, különösen alacsony, valamint az akár 1,2 m/s2 lassuláshoz szükséges fékteljesítményt szolgáltató, intenzív rekuperációs fokozat. Ez utóbbi, különösen nagy mennyiségű energiát visszatápláló beállítás a Menetprofil-választás (Driving Mode Select) Sport üzemmódjával, illetve a középkonzolon található kis kapcsoló segítségével, az S (Sport) menetfokozat választásával is aktiválható az OCTAVIA iV modellekben. A rekuperáció az akkumulátor százszázalékos töltöttségi szintjének eléréséig tart.
Előretekintő gazdaságossági asszisztens segíti a gazdaságos és biztonságos közlekedést
Az intelligens Előretekintő gazdaságossági asszisztens (Predictive Efficiency Assist) technikája a gazdaságos és biztonságos vezetésben támogatja az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV sofőrjét. A rendszer az igény szerint kikapcsolható Eco Assist funkciót a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálással (rekuperáció) kapcsolja össze. Az Eco Assist az új SKODA OCTAVIA normál változatában is szolgál a gazdaságos vezetést segítő tanácsokkal a digitális műszeregységen (Virtual Cockpit), a két asszisztensrendszer együttműködésekor pedig a jármű időben felhívja a vezető figyelmét a közeledő körforgalomra vagy a sebességkorlátozásra, s amint a sofőr lassít, az OCTAVIA máris automatikusan beállítja az energia-visszatáplálás a lehető leggazdaságosabb lassítás szerinti optimális mértékét. A SKODA OCTAVIA RS iV a 2.0 TSI benzinmotorral szerelt RS változathoz hasonlóan belső szellőzésű tárcsafékekkel készül, elöl 340 x 30, hátul 310 x 22 milliméter méretű féktárcsákkal.
OCTAVIA RS iV – sportos külső fekete stíluselemekkel és jellegzetes RS-utastérrel
Az új OCTAVIA RS iV rögtön az első pillantásra egyértelművé teszi sportos karakterét. Egyaránt sportos feketében jelenik meg a SKODA-hűtőrács, az Air Curtain elemek, az RS-specifikus első lökhárító diffúzoreleme, az Aero Flap idomok, a hátsó lökhárító diffúzora és az ablakszegélyek. A Limousine fekete hátsó RS-légterelőt kapott, míg a COMBI tetőlégterelője a karosszéria színére fényezve tűnik fel. A SKODA OCTAVIA RS iV már alapkivitelében LED-technikájú fényszórókkal és 18 col peremátmérőjű, fekete könnyűfém keréktárcsákkal készül, kívánságra pedig 19 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelkezésre állnak. A féknyergek jellegzetes RS-vörösre fényezve vonzzák a tekintetet.
Az OCTAVIA RS iV utasterének színvilágát túlnyomórészt a fekete határozza meg. A háromküllős, bőrbevonatú, multifunkciós sportkormány RS-logót hordoz, s a DSG sebességváltó kezeléséhez kapcsolóbillentyűkkel is kiegészül. Az első sportüléseken és a hátsó üléseken szintén RS-logó, valamint vörös vagy ezüstszürke kontrasztárnyalatú díszvarrások tűnnek fel, amelyek a bőrbevonatú kormánykeréken, a kartámaszokon és a műszerfal Alcantara® borításán is dinamikus stílusjegyként szolgálnak. A beltér sportos hangulatát RS-stílusú dekorbetétek és alumíniumdizájn-pedálok teszik teljessé.
OCTAVIA e-TEC – a mild-hibrid technika premierje a SKODA-palettán
A két OCTAVIA e-TEC változat a ŠKODA első sorozatgyártású modelljei, amelyek mild-hibrid rendszert tartalmaznak. Az új EVO motorgenerációhoz tartozó, háromhengeres 1.0 TSI erőforrás teljesítménye 81 kW (110 LE), változó turbinageometriájú turbófeltöltővel készül és a magas hatásfokú Miller-ciklus szerint működik. Akárcsak a 110 kilowattos (150 LE), négyhengeres 1.5 TSI, ez az aggregát is hétfokozatú DSG sebességváltóval kombinált, szíjhajtású, 48 voltos indítógenerátorral és ugyancsak 48 voltos lítiumion-akkumulátorral egészül ki. A 0,6 kWh energiatároló képességű akkumulátor az első utasülés alatt kapott helyet és kizárólag a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) tölti, külső töltés nem szükséges. Az indítógenerátor egyenáramú (DC) feszültségátalakító segítségével a normál 12-voltos akkumulátort is töltheti. A mild-hibrid technika mindenekelőtt arra szolgál, hogy szükség szerint akár 50 newtonméteres elektromos támogatást (Boost) biztosítson a belsőégésű erőforrás számára, illetve a leállított motor melletti szabad gördülés („vitorlázás”) üzemmódját is lehetővé tegye az e-TEC modellek számára. Ily módon akár 0,4 liter üzemanyag is megtakarítható 100 kilométerenként, tovább csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást. Mindezeken túl e technikával gyorsabban, illetve alacsonyabb zaj- és rezgésszint mentén indítható a motor. A mild-hibrid technikájú OCTAVIA modelleket a csomagtérajtajukon specifikus e-TEC plakett jelöli.
OCTAVIA G-TEC – környezetkímélő földgázüzemre készült
A korábbi generációhoz hasonlóan az új SKODA OCTAVIA is kapható G-TEC változatban, amely környezetkímélő földgázüzemre (CNG) készült. 1.5 TSI motorja 96 kW (131 LE) teljesítményű és változó turbinageometriájú turbófeltöltővel működik. A földgáz tisztább égésfolyamatának köszönhetően a szén-dioxid-kibocsátás mintegy 25 százalékkal alacsonyabban alakul a benzinüzemhez viszonyítva, emellett jóval kevesebb nitrogén-oxid (NOx) kerül a levegőbe, koromrészecskék pedig nem képződnek. Többek között a szívószelepek az úgynevezett Miller-ciklus szerinti változó vezérlésének köszönhetően e motor különösen gazdaságos, így a WLTP-ciklus szerint az OCTAVIA G-TEC földgázüzemben 100 kilométerenként 3,6 - 4,5 kilogramm* kombinált földgázfogyasztással közlekedhet. A 17,33 kilogrammos CNG-tartálykapacitás akár 500 kilométer* hatótávot (WLTP) is lehetővé tesz földgázüzemben. Az OCTAVIA G-TEC emellett kilencliteres benzintartállyal is rendelkezik, amely további 190 kilométer* hatótávot biztosít számára, az összesített hatótáv ezzel akár a 690 kilométert* is elérheti. Az autó csak bizonyos esetekben használja benzintartalékát, például amikor a motorindításra közvetlenül CNG-tankolást követően vagy mínusz tíz Celsius fok külső hőmérséklet alatt kerül sor, illetve amikor a CNG-szint már olyan alacsony, hogy a tartálynyomás 11 bar alá csökken. A CNG- és a benzinüzem közötti váltás automatikusan, a vezető közreműködése nélkül zajlik. Az OCTAVIA G-TEC egyéni plakettet hordoz a hátulján, a digitális műszeregységén (Virtual Cockpit) pedig specifikus nézetet is kínál. A Limousine csomagtartójának térfogata ez esetben 455, a COMBI változaté pedig 495 liter.
*Előzetes adatok, amelyek még változhatnak.
Új hűtő-zsaluzat optimalizálja az aerodinamikai tulajdonságokat és növeli a hűtés hatékonyságát
A SKODA újszerű hűtő-zsaluzattal és a Compactor® koncepcióval optimalizálja az OCTAVIA aerodinamikai tulajdonságait, mérsékli szén-dioxid-kibocsátását, illetve hűti motorját és fékeit. Az első lökhárító központi légbeömlő nyílásában aktívan állítható zsaluzat javítja csekély hűtési igény esetén zárt lamelláival az aerodinamikai tulajdonságokat, illetve zárja le még hideg motor esetében a levegőellátást. A környezeti feltételektől függően a zsaluzat különböző mértékben nyitható. Nagy hűtési igény melletti, teljesen nyitott helyzetében – például rövid megállások, illetve a benzin- vagy dízelmotor részecskeszűrőjének regenerációja során – a maximális levegőmennyiség áramlik be, amit a Compactor® koncepció célzottan oszt szét és a ventilátor támogatásával a fékek hűtésére is felhasznál.
Korszerű infotainment és széleskörű connectivity
A Volkswagen Csoport moduláris infotainment koncepciója legújabb generációjának három infotainment-rendszere is szerepel a SKODA OCTAVIA választékában. Integrált eSIM-kártyájával az OCTAVIA állandó internet-kapcsolatot kínálhat, így a SKODA Connect mobil online-szolgáltatásai is elérhetővé válhatnak. Ezek közé tartozik a Műszaki segélyhívással (Breakdown Call) kiegészített Proaktív Szolgáltatás (Proactive Service), valamint a Care Connect kínálata, a jármű a ŠKODA Connect alkalmazáson vagy a webportálon keresztül biztosított, széleskörű távelérésével. Az Infotainment Online terület online-támogatású útvonalszámításokkal, valós idejű forgalmi információkkal, valamint – például időjárásjelentéssel vagy hírekkel – új infotainment-alkalmazásokkal is szolgál. Már a 8,25 col képátlójú, személyre szabható érintőképernyővel működő, a belépőtechnikát jelentő Swing rádió is rendelkezik DAB-vevőegységgel, s a Wireless SmartLink technika, illetve az Android Auto, az Apple CarPlay és a MirrorLink™ segítségével az okostelefon vezeték nélküli rendszerintegrációját is lehetővé teszi.
A Bolero infotainment-rendszer, amelyen a későbbiekben aktiválható a navigációs funkció, valamint az Amundsen navigációs rendszer egyaránt 10 col képátlójú érintőképernyővel működik, s mozdulat- vagy a ŠKODA Laura digitális asszisztense – amely hat nyelven a folyamatosan kimondott mondatokat is megérti – közreműködésével hangvezérléssel is kezelhetők. Az állandó online-kapcsolat révén internetes rádióadók, valamint zenei streaming-szolgáltatások is elérhetők, a navigációs térképek pedig automatikusan online (over-the-air) is frissíthetők. A Columbus csúcs-infotainment ugyancsak 10 col képátlójú képernyőjén a digitális műszeregység (Virtual Cockpit) kijelzőfelületétől eltérő zoom-felbontásban is megjeleníthetők a navigációs térképek. Ez az új funkció az infotainment-kijelző alatti, innovatív érintőcsúszkával (Touchslider) működtethető, amely a hangerő szabályzására is szolgál.
Premierjét tartja a Szélvédő-kijelző, továbbfejlesztett digitális műszeregység
A SKODA első modelljeként kínálja az OCTAVIA extrafelszerelésként az új Szélvédő-kijelzőt (Head-up Display). E technika speciális képalkotó egység segítségével működik, amely a megjelenítendő adatokból – mint a sebesség, a navigációs útmutatások, a felismert közlekedési táblák vagy az épp aktivált vezetői segédrendszerek – a szélvédőre, azaz a vezető közvetlen látómezőjébe vetíthető képet állít elő, a sofőr így anélkül kísérheti folyamatosan figyelemmel a legfontosabb információkat, hogy tekintetét le kellene vennie az útról. A Szélvédő-kijelző a SKODA digitális és egyénileg konfigurálható műszeregység (Virtual Cockpit) technikáját egészíti ki, amelynek tovább optimalizálták eleve felhasználóbarát kezelését, kijelzőfelületének képátlóját pedig 10,25 colra növelték. A vezető a multifunkciós kormánykerék kezelőgombjaival választhat az alapnézetek – Basic, Classic, Navigáció (Navigation) és Vezetői segédrendszerek (Driver Assistance Systems) – közül, majd határozhatja meg a kívánt kiegészítő információkat. A Vezetői segédrendszerek alapnézetben – akárcsak a központi kijelzőn – térhatásban jelennek meg az aktivált asszisztensrendszerek. Az OCTAVIA RS iV egy további Sport-nézetet is kínál.
Számos új vagy továbbfejlesztett vezetői segédrendszer az OCTAVIA kínálatában
Az új OCTAVIA számos vezetői segédrendszere először jelenik meg a SKODA kínálatában vagy továbbfejlesztett változatában áll rendelkezésre. A kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) a kormányzási nyomaték aktív növelésével segíti a szabályozott kikerülési manővert, így járulva hozzá a gyalogos- és kerékpárosgázolás, illetve a más járművekkel ütközés megelőzéséhez. Az útkereszteződésekben a Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist) figyelmeztetheti balra forduláskor időben a vezetőt a szemből érkező forgalomra, s akár automatikusan le is fékezheti az autót. A Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) az ajtók kinyitásakor jelzi a bennülőknek, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közelít. Újdonság a helyi Veszélyhelyzet-figyelmeztetés (Local Traffic Warning), amely automatikusan hívja fel a figyelmet a jármű közvetlen közelében fellépő forgalmi zavarokra, például a közlekedési torlódásban álló járműsor végére. A Környezetmegfigyelő rendszer (Area-View System) parkoláskor és az egyéb manővereknél nyújthat áttekintést a jármű közvetlen környezetéről, amely során négy kamera állítja elő az autó körüli 360 fokos képet. A Sávváltást segítő berendezés (Side Assist) már 70 méter távolságból érzékelheti a hátulról közelítő vagy épp a visszapillantó tükrök holtterében tartózkodó járműveket. Az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Predictive Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészülő Front Assist technikája városi forgalomban vizuális és akusztikai jelzéssel, illetve enyhe fékezési beavatkozással figyelmeztet az ütközés- illetve gázolásveszélyre, s szükség esetén vészfékezést is aktivál. A követési távolságot tartó Előretekintő adaptív sebességszabályzás (Predictive Cruise Control) a szélvédő mögötti kamera képeit és a navigációs rendszer adatbázisát is felhasználja, hogy automatikusan az útvonalhoz illeszthesse a jármű sebességét. E rendszer a Közlekedési táblák továbbfejlesztett felismerő funkciójával (Traffic Sign Recognition), az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő, s immár az útépítési szakaszokat is érzékelő adaptív berendezéssel (Adaptive Lane Assist), a Közlekedési torlódás asszisztenssel (Traffic Jam Assist), valamint a Vészhelyzet-asszisztenssel (Emergency Assist) közösen a Menetasszisztens (Travel Assist) átfogó technikájának része. A Kézérzékelés (Hands-on Detect) rendszere segítségével a Menetasszisztens azt is ellenőrizheti, hogy a vezető legalább 15 másodpercenként megérinti-e a kormánykereket vagy esetleg egészségügyi vészhelyzet következtében már nem uralja a járművet. Utóbbi esetben a Vészhelyzet-asszisztens bekapcsolja a vészvillogót, és az éppen igénybe vett forgalmi sávban egészen megállásig lefékezi az autót.