A meteorológusok előrejelzései szerint a nagy hőség mellett gyakori, heves felhőszakadásokra is számítanunk kell idén nyáron, ezért a szokásosnál is körültekintőbben készüljünk fel a hosszú autós utazásokra. Az útvonal megtervezése, a szállásfoglalás, a biztosítások intézése, a csomagolással járó zűrzavar közben ne feledkezzünk meg arról, hogy indulás előtt átnézessük az autónkat egy szakemberrel. Fontos, hogy ne nyűgként gondoljunk erre a feladatra, hanem a tudatos és felelősségteljes közlekedési kultúra részeként kezeljük. Egy kis körültekintéssel sok kellemetlenségtől – és nem várt kiadástól – megkímélhetjük magunkat.
A jól beállított futómű meghálálja a törődést
Fordítsunk megkülönböztetett figyelmet arra, hogy megfelelő műszaki állapotban lévő autóval és kifogástalan abroncsokkal induljunk útnak. Egészen egyszerű, könnyen ellenőrizhető és beállítható dolgokról van szó, mégis nagy szolgálatot tehetünk magunknak és a járművünknek is.
Az átvizsgálást a futómű ellenőrzésével kezdjük, mivel a futómű és a felfüggesztés állapota jelentősen befolyásolja a gépkocsik menettulajdonságait. A hibás futómű ráadásul gyorsan tönkre teheti az abroncsokat: a gumik széleinek kopása szinte mindig a rosszul beállított futóműre vezethető vissza. A szervizben egyúttal az abroncsok állapotáról is érdemes kikérni szakember véleményét. Bár az elhasználódás nyomai és a sérülések sokszor szabad szemmel is láthatók a köpenyen, számos potenciális veszélyforrással csak akkor szembesülünk, miután felemeltük az autót.
Kopott abronccsal ne induljunk hosszú útra
A balesetek kockázata számottevően mérsékelhető az abroncsok kopásának rendszeres ellenőrzésével. Személyautók esetében 1,6 milliméter a hatóságilag előírt minimális profilmélység. Az ennél kopottabb abroncs nemcsak szabálytalan, de életveszélyes is: a megnövekedett fékút mellett megnő a vízen felúszás, az aquaplaning veszélye – figyelmeztet Tomin István. Minél mélyebbek a gumiabroncs felületén található mintaárkok, annál nagyobb a gumiabroncs vizes tapadása. Nyári abroncs esetén a javasolt profilmélység minimum 3mm. A mintaárok mélységét nemcsak műszerekkel ellenőrizhetjük: erre szolgál a gumiabroncs csatornáiban lévő kopásjelző. (TWI)
A defekt (sokszor) megelőzhető
A guminyomás rendszeres ellenőrzése szintén a mi feladatunk. Minél több utast és minél nehezebb csomagokat szállítunk, annál fontosabb, hogy a gyártó által előírt értékeket kövessük. Ez a pár perces művelet semmilyen szakértelmet nem kíván és bármelyik benzinkúton szerét ejthetjük (figyeljünk arra, hogy a benzinkutak mérőórái nem minden esetben pontosak). Ezzel megelőzhetjük az abroncsok relatív túlterhelését - és akár egy durrdefektet is. Arra azonban ügyeljünk, hogy az abroncsok légnyomását mindig hideg állapotban mérjük és állítsuk be. A pótkerékről se feledkezzünk meg: időről időre ellenőrizzük, hogy nem öregedett-e el, vagy veszített-e a légnyomásából – emlékeztet a szakértő.
A légnyomás ellenőrzésével tehát sokat tehetünk a defektek megelőzéséért; az úttesten szétszóródott éles, hegyes tárgyak, szögek, szilánkok és törmelékek által okozott sérülések ellen azonban más eszközöket érdemes bevetni. Ha biztosra akarunk menni, olyan abroncsokat válasszunk, amelyekkel defekt esetén is folytathatjuk utunkat. Ilyen például a Ventus Prime2, amely egyes méretekben a Hankook SEALGUARD® technológiájával készült. Ennek lényege, hogy az abroncs belső részét a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely azonnal és maradéktalanul eltömíti a futófelületi defekteket. A ragacsos bevonat légmentesen zárja le a rést – még azután is, hogy eltávolítottuk az idegen tárgyat (5mm átmérőig).
Választhatjuk a Hankook defekttűrő abroncsait is, melyek légvesztés esetén is tovább használhatók (80km távolságig, maximum 80 km/h sebességgel). Így megőrizhetjük mobilitásunkat akár az oldalfal sérülése esetén is. Ezután viszont a sérült abroncsot újra kell cserélni.
A váratlan helyzetekre is készüljünk fel
A hazai utakon a defektek túlnyomó részét nem éles tárgyak, hanem a kátyúk okozzák. Ezek ellen szinte lehetetlen védekezni ezért jobb, ha utazás előtt felkészülünk egy nem tervezett kerékcserére is.
Indulás előtt vegyük sorra, mi mindenre lehet szükségünk egy rögtönzött szerelés során. A tartalék telefontöltő mellett szorítsunk helyet a csomagtartóban az elakadásjelző háromszögnek, a láthatósági mellényeknek és egy elemlámpának is. Kerékcseréhez a pótkeréken kívül emelő és megfelelő szerszámok kellenek, valamint egy pumpa is jó szolgálatot tehet. A kerékőr ellendarabját semmiképp ne felejtsük otthon.
Ha útközben defektet kapunk és a kerékcsere elkerülhetetlen, a legfontosabb, hogy megőrizzük a higgadtságunkat. Mint mindig, ilyenkor is első a biztonság. Kormányozzuk az autót a lehető legbiztonságosabb helyre és jól látható helyre tegyük ki a háromszöget. Az utasokat is tereljük biztonságos helyre a kerékcsere idejére, a gyerekeket pedig egyetlen percre se hagyjuk felügyelet nélkül.
A nyár legyen a felhőtlen kikapcsolódás ideje! Egy kis odafigyeléssel családunk és a többi autós biztonságáért is sokat tehetünk.