Az ünnepek idején sok ember a szokásosnál többször koccint kollégáival, barátaival és szeretteivel, így ebben az időszakban tetőzik a halálos autóbelesetek száma – ugyanolyan veszélyt jelentve az ittas vezetőkre, mint a többi közlekedőre.
Ennek érzékeltetésében játszik fontos szerepet a ‘Másnaposság Öltözék’. A több mint 17 kilós felszerelés egy különleges mellényből, csukló- és bokasúlyokból, valamint egy sapkából, szemüvegből és fejhallgatóból áll. Mindez együtt élethűen szimulálja a másnaposság tipikus tüneteit: a fáradtságot, a szédülést, a lüktető fejfájást és nehéz összpontosítást.
Egy felmérés szerint Európában hat halálos balesetből egy esetben az alkohol is szerepet játszik.* Az Egyesült Királyságban őrizetbe vett ittas vezetők közül minden tizediket 06:00 és 08:00 óra között állította meg a rendőrség**. A Ford erre a veszélyre kívánta felhívni a figyelmet, amikor a híres Meyer‑Hentschel Intézettől megrendelte a ‘Másnaposság Öltözéket’.
“Az emberek egyre komolyabban veszik, hogy egy buli végén nem autóznak haza ittasan. Másnap reggel viszont sokan már gond nélkül beülnek a volán mögé,” mondta el Jim Graham, a Ford Driving Skills for Life menedzsere***. “A ‘Másnaposság Öltözék’ jól érzékelteti, milyen dekoncentrált lehet egy másnapos ember, és hogy milyen veszélyt jelenthet magára és a többi közlekedőre.”
Ez még akkor is így van, ha az autós véralkoholszintje nem haladja meg az engedélyezett határértéket, hiszen a másnapos ember gyakran kialvatlan, ami erősen befolyásolja a reakcióidejét.****
A Ford Driving Skills for Life programban a Ford ingyenes képzést nyújt a fiatal autósoknak. 2016 végéig 13 európai ország több mint 20.000 autóvezetője kapja meg ezt az oktatást. A Ford már korábban is igénybe vette a német Meyer-Hentschel Intézet segítségét, amikor hasonlóan különleges öltözékekkel az ittas, illetve a kábítószeres állapotban történő vezetés veszélyeit ismertette meg a fiatalokkal – ahogyan az a „Jay Leno garázsa” című műsorban is látható volt nemrégiben. A ’Másnaposság Öltözék’ egy újabb problémára hívja fel a figyelmet.
“Sok kutatást végeztünk; egyebek mellett a saját képességeinket is elemeztük egy átivott éjszaka után,” mesélte Gundolf Meyer-Hentschel, a Meyer-Hentschel Intézet vezérigazgatója. “Az öltözékbe azért építettük be a fejhallgatót, hogy felidézzük az alanyok zajérzékenységét és a migrén jellegzetes hangélményeit. Ehhez társul még egy nehéz headset a szemüveggel, ami jól szimulálja a szédülést és a vakító fejfájást.”
Az öltözéket az elsők között próbálta ki Dr. Richard Stephens, a Keele Egyetem pszichológia tanszékének adjunktusa, akinek szakterülete az alkoholfogyasztás és a másnaposság.
“Az emberek többsége fel sem fogja, milyen erősen befolyásolják képességeinket a másnaposság hatásai,” vélekedett Stephens professzor. “A ‘Másnaposság Öltözék’ világosan rámutat erre a problémára.”