DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd
Egyéb

Menetpróba - Hibrid Tourer – BMW 225xe Active Tourer

Mesélhetnénk arról, milyen jó autó az Active Tourer: dicsérhetnénk helykínálatát, minőségét, és remek vezetési élményét. De a zöld rendszámos hibrid BMW akárhová is megy, mindig csak ugyanazzal a kérdéssel szembesül: mennyit tud menni elektromosan egy töltéssel.

Jelenleg a zöld rendszámos autók egyfajta ufóként közlekednek hazánk útjain. A hibrid 2-es Active Tourer azért csatlakozhatott a nagy figyelemmel kísért, elit klubhoz, mert plug-in hibridként teljesíti azt a kitételt, hogy tisztán elektronikusan képes 25 kilométeres távolságot megtenni. Ez egyben feljogosítja arra is, hogy a fizetős parkolóhelyeket ingyen vehesse igénybe, beleértve a budai vár méregdrága zónáit is. Jól hangzik ugye? Ezen kívül az ország különböző gyorstöltő állomásait is jelenleg díjmentesen használhatja, sőt bizonyos bevásárlóközpontok regisztrá- ció ellenében még több órás ingyenes parkolást is lehetővé tesznek a „bezöldült” autóknak. Mindez szépen hangzik, de nézzük meg milyen, mikor az elektronok dolgoznak és nem a befecskendező rendszer.

 

Az ezüstszürke Active Tourer-rel teljesen feltöltött akkumulátorral vágtunk neki a vá- rosnak. Az első meglepetés azonban már az indulásnál jelentkezett: a hibrid hajtáslánc ugyanis nem a megszokott módon indul: a vezérlő elektronika még minimális töltöttség esetén is csak a mozgásban lévő autóra „indítja rá” a benzinmotort. Ezt mindenképpen szokni kell, és el kell hinni, hogy a start gomb megnyomása után – annak ellenére, hogy nem duruzsol a motor – valóban elindulhatunk. A teljesen feltöltött akkumulátorban rejlő lehetőségeket ezután többféleképpen használhatjuk ki: egy nyomógomb segítségével eldönthetjük, hogy szigorúan csak az elektromotort használjuk, esetleg csak a belső égésű benzinest, vagy netán a kettő intelligens kombinációját. Természetesen mi ez utóbbira szavaztunk. Meglepetésünkre a városi közlekedés során a rendszer szinte teljes mértékben az akkut kezdte használni, és a benzinmotort csak akkor „röffentette” be, ha kifejezetten forszí- roztuk a haladást, vagy kifogytak a telepek.

Az út során hamar világossá vált, hogy a haté- kony hibrid autózás záloga a tervezés, és az útviszonyokhoz való gyors alkalmazkodás. Ez utóbbi gyakorlatilag arra vonatkozik, hogy az elektromos hajtásláncot ott érdemes bevetni, ahol az a leghatékonyabb tud lenni. Az Active Tourer, és minden olyan hibrid számára, amely képes fékezéskor tölteni az aksikat, ideális terep a sűrű belvárosi forgalom. A folyamatos indulás-fékezés ugyanis valóban ki tudja terjeszteni az elektromos hatótávot, amely 20 és 25 kilométerre tehető. Amennyiben útvonalunkat (és napirendünket) nem tudjuk töltőállomástól-töltőállomásig szervezni, célszerű a folyamatos haladáshoz inkább a benzinmotort vá- lasztanunk, az elektromos hajtást pedig a lassú, araszolgató forgalomra megőrizni. Aki persze hosszabb útra indul, annak a választás viszonylag leegyszerűsödik, hiszen a nagy tempó miatt őt mindenképp a két hajtáslánc kombinációja fogja repíteni, 125 km/óra felett pedig csak a benzinmotor. A hibrid hajtáslánc nagy tanulsá- ga azonban mégiscsak az, hogy jó tervezéssel nagyon sokat spórolhatunk. A hibrid Active Tourer mindenképpen érdekes alternatíva, amellyel szinte teljes egészé- ben mi határozhatjuk meg, mennyit tudunk, vagy szeretnénk spórolni. Egyelőre a gyorstöltők és a parkolás ingyenes, de ami ennél is fontosabb, az ilyen jellegű autók elterjedése valóban hozzájárulhat ahhoz, hogy városainkban tisztább legyen a levegő.

MŰSZAKI ADATOK

Hossz/szél./mag.: 4342/1800/ 1586 mm

Motor: 1499 cm3, 136 LE/ 4400, 220 Nm/1250-4300

Elektromos motor: 65 KW/ 4000, 165 Nm/0-3000

Végsebesség: 202 km/h Gyorsulás (0–100 km/h): 6,7 s

Alapár: 12 610 000 Ft

Tesztautó: BMW Magyarország Kft

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: