DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Csúcsteljesítmény kompakt formában Az új Seat Ibiza Cupra

Az új Ibiza Cupra a lehető legtisztább formában testesíti meg a Seat márka lényegét – érzelmekben gazdag formavilág, kiemelkedő menetteljesítmények és a legkorszerűbb technika együttese alkotja a kategória egyik legdinamikusabb modelljét.

Kompakt külsejével és magas színvonalú funkcionalitásával az Ibiza Cupra a mindennapok tökéletes sportautója. Az 1,8 literes TSI motor kínálta menetteljesítmények – 0-100 km/h mindössze 6,7 másodperc alatt, 235 kilométer/óra végsebesség – valóban mély benyomást keltőek, s kiemelkedő gazdaságossággal párosulnak. Új tervezésű utasterét színvonalas minőségérzet jellemzi, miközben a SEAT Full Link, a Seat DriveApp és a Seat ConnectApp optimális connectivity-szolgáltatásokról gondoskodik. Egy területen azonban már nem maradt sok lehetőség a további fejlesztésre – az Ibiza érzelmekben gazdag és dinamikus formavilága már igen kedvező fogadtatásra lelt az ügyfelek körében, egyenesen a legfőbb indokként szolgálva e modell mellett meghozott döntésükben.

ibizacupra004_resize



„Az Ibiza Cupra új generációja a Seat márka erőteljes karakterét képviseli. Egyéni dizájnjával és kiemelkedő menetteljesítményeivel az új Ibiza Cupra a vezetés színtiszta élvezetének megtestesítője” – foglalta össze Luca de Meo, a Seat S.A. elnöke. „A Seat márkát a folyamatos mozgás jellemzi, az Ibiza Cupra pedig a Seat egyik meghatározó ikonja. Az innovatív connectivity-megoldások, a jelentősen továbbfejlesztett utastér és a még színvonalasabb minőség csupán néhány kulcsfontosságú terület, ahol egyaránt jól érzékelhető, milyen gyorsan fejlődik márkánk.”

Új fejezet nyílik a sikertörténetben – Az Ibiza Cupra első nemzedéke 1996-ban jelent meg az utakon, s azóta a különösen dinamikus Cupra modellek a Seat kínálatának meghatározó elemévé léptek elő. A történet legújabb fejezetét pedig az új Ibiza Cupra írja, 192 lóerejével (141 kW), elektronikus differenciálzár-hatású funkciójával (XDS), nagyteljesítményű fékeivel, állítható csillapítással működő Cupra Drive Profile szabályzórendszerével. Magas színvonalú műszaki megoldásai éppúgy az új Ibiza Cupra alapvető jellemzői, mint innovatív részletmegoldásokkal kialakított, igényes felszereltsége. Kiváló példái ennek a Seat infotainment-rendszerei, amelyek a Full Link és a Seat DriveApp formájában igényes megoldásokkal szolgálják az okostelefon optimális integrálását.

„Érzékeny gázadási reakciók, erőteljes gyorsítások, rendkívül pontos irányíthatóság, hatékony vonóerő-átadás és a fading jelenségére alig hajlamos fékek garantálják a vezetés azon élményét, amelyet a Cupra név fémjelez” - hangsúlyozta Dr. Matthias Rabe, a Seat S.A. kutatás-fejlesztési alelnöke. „Az új Ibiza Cupra kiváló példája annak, hogyan ötvözzük a Seat modelljeiben a Volkswagen Csoport legfejlettebb technikáit mindenkor egyedülálló és abszolút egyéni együttest alkotva.”

Kivételes menetteljesítmények, a legkorszerűbb technika

Az új 1.8 TSI motor turbófeltöltőjével és kombinált közvetlen/szívócsatorna-befecskendezésével kompakt high-tech aggregát, amelynek 192 lóereje (141 kW) különösen színvonalas menettulajdonságokat biztosít. Teljesítménye 12 lóerővel alakul magasabban elődjéhez képest, míg forgatónyomatéka még nagyobb mértékben, 250-ről 320 newtonméterre emelkedett, mégpedig rendkívül széles, az 1450 és 4200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon. E paraméterek minden menethelyzetben intenzív vonóerőről gondoskodnak, az új Ibiza Cupra így álló helyzetből mindössze 6,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 235 kilométer/óra.

Különös figyelmet szenteltek a tervezők e motor fejlesztése során az égésfolyamatnak. Az FSI közvetlen benzinbefecskendezés mellett az 1.8 TSI indirekt módon a szívócsatornába, közvetlenül az állítható perdületkeltő élek elé is fecskendezhet üzemanyagot, ahol intenzív áramlásban keveredhet a beszívott levegővel. A szívócsatorna-befecskendezés a részleges terhelési tartományokon jut fontos szerephez, egyaránt hatékonyan mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

ibizacupra002_resize

High-tech részletek

Az FSI rendszer közös nyomócsövének nyomásszintje 150-ről 200 barra nőtt. A közvetlen benzinbefecskendezés indításkor és a magasabb terhelési tartományokon aktív és munkaütemenként két vagy akár három adagban juttathatja a benzint az égésterekbe. A szívási ütem további optimalizálása érdekében a szelepvezérlés még szélesebb körű állíthatósággal működik. A szelepemelést két fokozatban szabályozó rendszer immár a szívó- és kipufogóoldalon egyaránt megtalálható, s mindkét vezérműtengely 30 vagy 60 fokos szögtartományon állítható.

A négyhengeres erőforrás olyan további fejlett megoldásokat is tartalmaz, mint például a legkorszerűbb hőmenedzsment-rendszer. A hűtőfolyadék térfogatáramát itt közös modulba épített, két gyorsműködésű forgótárcsás szelep szabályozza, amelyeket csigakerék-hajtáson keresztül elektromos léptetőmotor mozgat. E technika a hidegindításokat követően fontos szerepet játszik a kenőolaj mielőbbi üzemi hőmérsékletre hevítésében. A forgattyúházban ekkor viszonylag sokáig szünetel a hűtőfolyadék keringtetése, az utastér fűtéséről a hengerfej önálló hűtőköre gondoskodik. Ennek megfelelően a hőenergiát ekkor feleslegesen a környezetébe disszipáló főhűtőben amíg csak lehet, nem indul meg az áramlás.

Egyaránt ideális a gazdaságosság és a teljesítmény terén

A forgótárcsás szelepekből álló új modul a terhelés és a motorfordulatszám függvényében 85 és 107 Celsius fok közötti tartományon szabályozza a hűtőfolyadék hőmérsékletét, mindenkor a legelőnyösebb kompromisszumot nyújtva az alacsony belső súrlódások és a magas termikus hatásfok között. A motor, a sebességváltó hőcserélője és az utastér közötti hőáramlást a teljes hűtőrendszerre kiterjedő, állítható szelepek irányítják. A hengerfejbe és annak hűtőkörébe integrált kipufogó-leömlő nagyban segíti e koncepciót, miközben hatékonyan mérsékli a kipufogógázok hőmérsékletét. Az 1.8 TSI ennek eredményeképpen már teljes terheléskor sem igényli a légviszony emelését, vagyis a benzin-levegő keverék dúsítását, így kimondottan sportos közlekedés mellett is kedvező üzemanyag-fogyasztás jellemzi.

Az 1.8 TSI turbófeltöltője szintén teljes egészében új fejlesztés. Legfőbb különlegességei az akár 980 Celsius foknak is ellenálló turbinakerék, az eléje telepített lambda-szonda, a gázlengés-csillapító, az egy darabból kimunkált kompresszorkerék és az elektromos wastegate-szelep aktuátora. Utóbbi a töltőnyomás rendkívül gyors és pontos szabályzásával járul hozzá az üzemanyag-fogyasztás mérsékléséhez.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: