DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Az Extreme-E mezőnye: Button, Loeb és a többiek

A hétvégén startoló Extreme-E számos, az autósportban újszerű elemet tartalmaz, az viszont komoly fegyvertény, hogy a mezőny zöme „a régi”. A jól ismert, többszörös bajnok férfiakhoz ugyanennyi hölgyversenyző is társul.

Az Extreme-E az első prominens autós versenysorozat, amely nemcsak a követelményeket, hanem az esélyeket illetően is egyenlőségjelet tesz a férfi és a női versenyzők között. Minden csapatnak egy autója, valamint mindkét nem képviseletében egy-egy pilótája van, akik azonos ideig vezetnek egy a versenyek féltávjánál végrehajtott üléscsere nyomán.

A környezettudatos sorozat első szezonjába benevezett kilenc csapat szinte mindegyikének komoly autósportos eredmények állnak a háta mögött – vagy maga a csapat, vagy annak alapítója, vagy pilótái jól ismert kvantitások a versenyzés világában. Az ismert nevek jelenléte pedig az egyik alapköve minden új bajnokság sikerének, hiszen jóval könnyebb olyan versenyzőkkel azonosulni, akikért a nézők korábban, egy másik bajnokságban már szorítottak. Rosberg, Hamilton, Button, Loeb, Sainz, Kristoffersson, Ekström, Chadwick, Sarrazin – az Extreme-E-ben a húzónevekből biztosan nem lesz hiány!

Az Extreme-E első szezonja ezen a hétvégén startol Szaúd-Arábiában - a sorozat hátteréről és a versenyek lebonyolításáról itt írtunk.

Ex5bmIkWYAAvAuu 



Abt Cupra XE

Bár a technika még minden autóban azonos, a Cupra lett az első autógyártó, amely partnerként csatlakozott a sorozathoz, méghozzá a Volkswagen-kapcsolatok révén logikus lépésként a DTM-ből és a Formula-E-ből ismert Abt oldalán.

Claudia Hürtgen

Az ismertségre még a 90-es években szert tevő német versenyző élesztette újra karrierjét az Abt felkérésére. Túra- és sportautós múltjának kiemelkedő eredménye, hogy kategóriájában harmadik helyezett lett az 1998-as Le Mans-i 24 óráson, Daytonában pedig bajnok a géposztályában 1997-ben.

Mattias Ekström

A DTM kétszeres és a WRX egyszeres bajnoka, napjaink talán legismertebb svéd versenyzője. 2019-ben úgy tűnt, felhagy a versenyzéssel és saját csapatával foglalkozik, tavaly mégis visszatért a WRX-be, azóta pedig egyre több új kalandba vág bele: idén már a Dakaron és WRC-futamon is rajthoz állt.

abt 

Acciona Sainz XE Team

2017-ben a spanyol Acciona színeiben teljesítette a Dakar Ralit az első teljesen elektromos autó, most ezen a vonalon haladnak tovább, együttműködésre lépve idősebb Carlos Sainzcal egy közös XE-csapat létrehozásával.  

Laia Sanz

Több mint tízéves rutinjával régi motoros motorosnak számít a Dakaron, ahol az ő nevéhez fűződik az eddigi legjobb női eredmény a kétkerekűek között a 2015-ös 9. helyével. Autós tapasztalata is van azért, például a barcelonai 24 órás versenyekről.

id. Carlos Sainz

Kétszeres Rali-világbajnok a 90-es évek elején, a Dakar Rali négyszeres győztese, aki még ma, 58 évesen sem lassít. Természetes, hogy ki kell próbálnia a terepversenyzés legújabb formáját is!

sainz 

Andretti United Extreme E

Amerikai kollaboráció, az Andretti Autosport és a McLaren-főnök Zak Brown tulajdonában lévő United Autosports együttműködésével.

Catie Munnings

Red Bull-támogatott brit raliversenyző, Chadwick után a mezőny második legfiatalabb tagja, aki az elmúlt években az ERC-tapasztalatokat halmozta, egyelőre top10-es eredmény nélkül. Tavaly a Svéd Ralin a WRC-ben is debütált egy Ford Fiestával.

Timmy Hansen

A 2020-as Ralikrossz-világbajnokság első három helyezettje egyaránt itt van a mezőnyben, de Hansen a tavalyi harmadik helye mellett 2019-ből bajnoki címmel is rendelkezik. Az XE a versenyforma és a szükséges képességek terén leginkább a ralikrosszra hasonlít, így előny lehet az ezirányú tapasztalat.

andretti 

Chip Ganassi Racing

A második amerikai csapat, amely elsősorban az IndyCarban, a NASCAR-ban és a hosszútávú versenyzésben érdekelt, de voltak ralikrosszos próbálkozásai is. Két amerikai versenyzője a mezőny legkevésbé ismert pilótapárosát alkotja.

Sara Price

Igazi extrémsportolói háttérrel érkező versenyző, de ebben a sorozatban talán éppen erre van szükség: az amerikai motokrosszosként kezdett, azóta pedig hazájában terepralizik és a Stadium Super Trucks gépszörnyeit szelídíti meg.

Kyle LeDuc

Szintén olyasvalaki, aki eddig főként az USA határain belül alkotott. A világ más részein kevésbé jegyzett, dirtpályán versenyző Lucas Oil Off Road Racing Seriesben azonban már 101 győzelmet jegyez és hatszor lett bajnok a kategóriájában.

ganassi 

Hispano-Suiza Xite Energy Team

Az eredetileg nevező, majd visszalépő HWA helyét vette át ez a spanyol-svájci formáció, amelynek gyökerei egészen a második világháború repülőgépmotor-tervezéséig nyúlnak vissza.

Christine Giampaoli Zonca

Olasz rali- és tereprali-versenyző, akinek neve eddig főként regionális események nevezési listáján tűnt fel, van azonban már két WRC-indulása is. 2016-ban történelmet írt, amikor a Katalán Ralin célba ért egy Peugeot 206-tal egy olyan csapatban, amelynek minden egyes tagja nő volt.

Oliver Bennett

Ralikrosszos hátterű brit versenyző, aki hazája 2017-es ralikrossz-bajnokságát a harmadik helyen zárta, de a WRX-ben is futott már teljes szezont.

hispano 

JBXE 

A mezőny utolsó nevezője lett Jenson Button csapata, aki slusszpoénként hozzátette, ő maga tölti be a versenyzői férfikvótát!

Mikaela Ahlin-Kottulinsky

Svéd hölgy, aki az észak-európai túraautózás világából kapta meg hosszú évek után a kitörési lehetőséget, miután eddig az ADAC GT Mastersben és a skandináv TCR-bajnokságban fordult meg – utóbbiban két futamgyőzelmet is szerzett.

Jenson Button

Az F1 2009-es és a Super GT 2018-as bajnokáról régóta tudni, hogy érdeklődik a ralikrossz iránt, így 41 évesen ez akár egy új karrierút kezdete is lehet számára.

button 

Rosberg Xtreme Racing

A másik olyan csapatfőnök, aki F1-es világbajnok is egyben. Rosberg számos autósportos projektbe belevágott már versenyzői karrierjének befejezte óta, és az XE-t is komolyan veszi, ő maga is ott van a szezonnyitón a csapattal, amelyhez egészen jól csengő pilótapárost verbuvált össze.

Molly Taylor

Amióta 2016-ban megnyerte az ausztrál ralibajnokságot, sokan várták, hogy megmutassa magát egy szélesebb porondon is, ami túlmutat az alkalmi WRC-kalandoknál. Ő lepődött meg azonban a legjobban, amikor Nico Rosberg felhívta, hogy csatlakozzon a csapatához.

Johan Kirstoffersson

A Ralikrossz-vb 2014-es megalakulása óta Kristoffersson az a versenyző, akinek neve leginkább összeforrt a szakággal. Háromszoros világbajnok, és egy szezont túraautózással is töltött a WTCR-ben, amit több győzelmet szerezve szintén előkelő helyen, ötödikként zárt.

rosberg 

Team X44

Lewis Hamilton a harmadik F1-es világbajnok, akinek csapata van az XE-ben, esetében azonban ez egyelőre inkább csak névleges, hiszen a britnek a Formula-1 tölti ki az idejét, és Alejandro Agag ötlete volt, hogy a környezettudatos életmód ismert hirdetőjeként ő is adja nevét a sorozathoz. Eredetileg úgy volt, hogy a Marc Hynesszal közösen futtatott vállalkozásuk igazgatja majd a csapatot, kettőjük nemrég bejelentett szakítása után azonban a David Richards-féle Prodrive biztosítja a Team X44 hátterét. 

Cristina Gutierrez

Terepralis, akinek legnagyobb publicitást kapott eredménye éppen idén januárról származik, amikor megnyerte a Dakar Rali nyitószakaszát az új kategóriaként bevezetett könnyű prototípusok között – ezzel Jutta Kleinschmidt után ő mindössze a második nő, aki szakaszt nyert a Dakaron. Új kalandjában pedig impozáns társaságba csöppent a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton csapatában egy kilencszeres világbajnok társaként…

Sebastien Loeb

Ha valakit nem kell bemutatni… Zsinórban kilenc WRC-cím, győzelmek túraautóban és ralikrosszban is, az utóbbi években pedig erős Dakar-próbálkozások jellemzik a 47 éves Loeb soha véget érni nem akaró karrierjét és sikerlistáját.

x44 

Veloce Racing

A csapat a kétszeres FE-bajnok Jean-Eric Vergne és Red Bull-sztártervező Adrian Newey közös vállalkozása. A Veloce először virtuális csapatként indult és az e-sportban ténykedett, most azonban felépítették és kiemelték azt a valós versenymezőre.

Jamie Chadwick

A hölgyversenyzők közül ő az, aki nem szorul bemutatásra az elmúlt két éve után: napjaink talán legfoglalkoztatottabb női versenyzője, a W Series első bajnoka, aki ott és a Williams F1-es fejlesztőpilótájaként is folytatja ténykedését. Miután tavaly nem jöttek be a számításai a Formula Regionalban, most számára új terepen is kipróbálja magát.

Stephane Sarrazin

Az autóversenyzés elitjéből 25 éve kirobbanthatatlan francia veterán, aki több helyen versenyzett már, mint ahol nem. Alapvetően sportautós, sokszoros Le Mans-i dobogós, de volt már FE-pilóta, F1-es beugró és ERC-győztes is. 

veloce 

 

A mezőny bemutatása videón:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: