DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

A cél, hogy az önvezető autó legyőzze Hamiltont és Vettelt

Már csak 6 százalékkal marad el az önvezető versenyautó sebessége a hivatásos autóversenyzőkétől, így Lucas di Grassi bizakodó a Roborace fejlődését illetően, ami őrült ötletek megvalósítását is lehetővé teszi majd.

A friss információk szerint 2019 áprilisában vagy májusában útjára indul a Roborace első, Alpha névre keresztelt kísérleti szezonja, és az ügyvezető igazgatóként a projekt mögött álló Lucas di Grassi legutóbb egy berlini konferencia vendégeként is hangsúlyozta, hogy ennek keretében nem kizárólag a robotautókat kell majd a nézőknek figyelniük, hanem kombinált versenyeket futnak majd. A táv első felében a pilóta vezeti a DevBot névre keresztelt, pilótafülkével is rendelkező autót, majd egy bokszkiállás után a gép veszi át az irányítást, és önvezető üzemmódban fejezi be a futamot.

tcdisrupt18_berlin_lucas_di_grassi-1776



Eleinte még biztos, hogy a versenyző gyorsabb körökre lesz képes, mint a rá felszerelt szenzorok és kamerák révén folyamatosan tanulni képes gép, de di Grassi elmondása szerint a technológia az idei év során hatalmas fejlődésen ment át.

„Technológiai szingularitásnak, különlegességnek fogjuk nevezni azt a pillanatot, amikor a versenyautó gyorsabbá válik bármely versenyzőnél” – kezdte a brazil, aki a Formula-E mezőnyében az új szezonban is ott lesz. „Én például a karrierem jelentős részében Lewis Hamiltonnal és Sebastian Vettellel versenyeztem együtt a gokartoktól a Formula-3-on át egészen a Formula-1-ig. Napjainkban ők a világ legjobb pilótái, és mi egy olyan autót akarunk létrehozni, amely gyorsabb, mint ők. Az idei év kezdetén még 20%-kal lassabbak voltunk [az önvezető autóval], mostanra viszont már csak nagyjából 6% ez a lemaradás. Az autó, az önvezető rendszer tehát nagy léptekkel zárkózik fel, és bár még mindig sok munka áll előttünk, de azt hiszem, hogy amikor az autó eljut arra a szintre, ahol jobbá válik bármelyik embernél, az óriási mértékben növeli majd a lakosság bizalmát az önvezető autók közúti használatában. És ez a Roborace egyik célja.”

Di Grassi rámutatott, hogy a projekt jelenleg elsősorban még a kutatás-fejlesztésre, nem pedig a szórakoztatásra helyezi a hangsúlyt, hiszen egyelőre mindenki számára nagy kérdőjel, hogy a nézőközönség hogyan fogja fogadni ezeket a versenyeket.

44454519_2253299241614434_3120532917132454411_n

„Ez egy nagyon érdekes kérdés, és még nem is tudjuk rá a választ. Viszont az e-sport sem sport, mégis elképesztően népszerű” – mondta a brazil, majd felhozott néhány példát arra, hogy milyen egészen elképesztő távlatokat nyithat meg a szórakoztatás és a fejlesztések terén is a Roborace. „Az emberek ma már a hagyományos motorsportot sem pusztán nézni akarják, hanem interakcióba akarnak lépni vele. Mi már azon is dolgozunk, hogy virtuális valósághoz vagy kiterjesztett valósághoz illesszük hozzá a versenyt, és a lelátókról a nézők ilyen, csak a kiterjesztett valóságban létező tárgyakat dobhatnak a pályára, amiket az autóknak ki kell kerülniük.”

„Az autósport veszélyes, viszont ha kivesszük belőle az emberi tényezőt, még tovább feszegethetjük a technológia határait. Például ha tesztelni akarjuk egy gumi teljesítőképességét 400 km/órás tempónál, azt nehéz lenne egy pilóta segítségével, hiszen ha a gumi szétdurran, az óriási balesettel járna, és a versenyző életét kockáztatnánk vele. Önvezető autókkal viszont, amelyek nem veszélyeztetik az emberi életet, olyan szórakoztatóelemeket is bevezethetünk, amelyekre korábban még senki nem gondolt a motorsportban. Például rendezhetünk versenyt egy 8-as alakú pályán, ahol az autóknak kommunikálniuk kell egymással a keresztezési pontnál, elkerülve ezzel az ütközést.”

Nemrég Michelisz Norbert, valamint a vele dolgozó két mérnök, Bári Gergely és Bári Dávid is beszélt az önjáró technológia határtalan lehetőségeiről.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: