DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Őrült ötlet: Távirányítással Indianapolisban

Most, amikor a motorsport világa közeledik az önjáró autók számára kiírt bajnokság felé, az egykori elismert mérnök felidézi, hogy a pilóták nélküli autóversenyek ötlete egy „őrültben” már több mint három évtizede felmerült.

A Jordan korábbi technikai igazgatója és az Autosport magazin jelenlegi szakírója, Gary Anderson olvasói kérdésekre válaszolva ásta elő ezt a története saját pályafutásának kezdetéről, amikor az önműködő autók várhatóan 2017-ben induló bajnokságára, a Roborace-re terelődött a szó. Noha forradalmi technológiáról van szó, amelynek megvalósíthatósága csak napjainkra vált realitássá, Anderson rámutatott, hogy őt már sok-sok évvel ezelőtt megkeresték egy pilóták nélküli versenysorozat ötletével.

12907.22190



„Amikor olvastam a Roborace-ről, előtörtek bennem régi emlékek” - kezdte. „Az 1980-as évek elején, amikor még a saját Anson Formula-3-as és Super Vee autóimat építettem, kapcsolatba lépett velem valaki, akit akkoriban őrült embernek tartottam, és valószínűleg még ma is annak tartanám. Az volt az ötlete, hogy építsek 20 rádióvezérlésű, F3-as méretű elektromos autót, amelyek lehetővé tennék, hogy a motorsport összes múltbéli és jelenkori bajnoka egymás ellen versenyezzen Indianapolisban. A versenyzők egy irányítótoronyban állnának, rálátással az egész pályára, és mindenki onnan vezérelné a saját autóját. El tudják képzelni, mekkora romhalmaz alakult volna ki a pályán?”

„Most, közel 40 évvel később az önjáró autók egyre divatosabbá válnak, így immár talán nem is annyira rossz ötlet versenyeztetni azokat. Több apropót is lehet hozzá találni, de azt az ötletet azonnal kizárnám, hogy bajnokok versengését kreáljunk belőle.”

„Ha én részese lennék a projektnek, a gyártókra próbálnám kihegyezni, hogy kiderüljön, melyikük képes a legjobban csökkenteni a kockázatot az önjáró autók szenzorainak kezelése során, és hogy melyik gép teljesíti a versenytávot a lehető legkevesebb karcolással.”

A Roborace a Formula-E betétsorozataként indul majd útjára, amiben tíz csapat húsz autót versenyeztet majd, amelyek bármiféle beavatkozás nélkül, egymás pozícióit és a pálya határait felmérve igyekeznek majd a lehető leggyorsabban eljutni a célig. Az autók dizájnjáról pedig heteken belül lehullhat a lepel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: