DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Milyennek kellene lennie az új F2-nek?

Az FIA 2016-tól bevezetésre kerülő új szuperlicences pontrendszere kapcsán a legnagyobb ellentmondásnak az tűnik, hogy a legtöbb pontot egy olyan bajnokságban lehet szerezni az F1 felé vezető úton, amely szintén csak 2016-ban fog elindulni.

Az Autosport Magazin szerkesztői egy elméleti okfejtésbe bocsátkoztak arról, hogy milyennek kellene lennie az újonnan létrejövő F2-nek, hogy annak valóban legyen értelme, és valóban az F1 méltó előszobája legyen, amely az igazi tehetségeknek nyújt kitörési lehetőséget, nem pedig egy újabb fizetési lépcső lesz csupán, egy újabb sorozatot létrehozva, amiben a fizetős pilóták érvényesülnek.

Jelen cikkben a külföldi kollégák legérdekesebb felvetéseit összegzem, kiegészítve a saját meglátásaimmal és elképzeléseimmel.

Úgy gondolom, hogy a legjobban Matt Beer világított rá a lényegre: lehet bármilyen az F2, előbb az F1-nek kell rendet tennie a saját háza táján. Amíg ugyanis az F1-es csapatok rendre fizetős pilótákat keresnek, addig vajmi kevés értelme van az FIA új pontrendszerének, bármilyen új utánpótlás-széria elindításának, és az igazi tehetségek felkutatásának.

 



Ami rögtön értelmet adna az új F2-nek, az Edd Straw javaslata, aki szerint az F2 bajnokának garantált helyet kellene biztosítani a jövő évi F1-es rajtrácson. Hogy ez milyen formában lenne kivitelezhető, az persze megint egy jó kérdés, hiszen nyilván egyik csapatot se lehet kötelezni, hogy ő igazolja le az aktuális F2-es bajnokot. De elméleti síkon tényleg ez lenne az üdvözítő megoldás. Jelenleg ugyanis hiába ér el valaki 40 fölötti pontszámot az FIA táblázatában, és hiába kaphatná meg az F1-es szuperlicencet, ez a gyakorlatban nem garantálja a számára, hogy valóban őt fogja szerződtetni valamelyik F1-es csapat.

Glenn Freeman arra mutatott rá, hogy ő évek óta szívesen megnézné egymás ellen a GP2 és a WSR3,5 élmezőnyét, hogy vajon mire mennének egymással. Való igaz, hogy e két versenysorozat nagyjából egy szinten mozgott az utóbbi években, így a fiatal pilótáknak nem volt egyértelmű, hogy melyik utat válasszák a kettő közül. Erre a bizonytalansági tényezőre csak abban az esetben jelenthet jó megoldást az F2, ha az valóban egyértelműen a két már létező széria fölé emelkedik, és egyértelművé válik helye az F1 utolsó előszobájaként.

 

Szintén Freeman pedzegeti azt a kérdéskört is a téma kapcsán, hogy biztos jó-e, ha az F2 is az F1 betétsorozataként fog futni. Szerinte ugyanis a WSR3,5 nagy előnye a GP2-vel szemben, hogy ott az adott versenyhétvégének ők a főszereplői, míg a GP2 és főleg a GP3 mezőnye a paddock egy elszeparált helyén szégyenkezik, messze az F1-es pompától, másod- és harmadhegedűsként, ami nem igazán eladható a szponzorok számára. Kiss Pál Tamás példájából tudom, hogy ilyen szempontból valóban nem volt összehasonlítható a két sorozat egymással: a WSR3,5-ben főszereplők voltak a versenyzők, róluk szólt az egész hétvége, míg a GP3-ban a lenti depóban voltak jól elszigetelve mindentől, sátrakban.

Én ezzel együtt úgy gondolom, hogy igenis F1-es betétfutamnak kell lennie az F2-nek, de sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani e sorozat külső megjelenésére is. Továbbmegyek, Bernie Ecclestone, ha a sarkára állna, biztos vagyok benne, hogy minden további nélkül el tudná érni, hogy az F1-et közvetítő TV-csatornáknak az F2 futamát is kötelezően közvetíteniük kelljen, vagy legalább valami összefoglalót róla. Jó példa a MotoGP. Ott is egyértelmű, nem is kérdés, hogy melyik a királykategória, de mégis szinte teljesen hasonló figyelmet kap a Moto2 és a Moto3, és a pilóták számára is egyértelmű, hogy e két sorozaton keresztül vezet az út a legnagyobbak közé, a MotoGP-be. Valentino Rossi és a legnagyobb sztárok is rendre megnézik a kicsiket, TV-csatornák közvetítik a versenyeiket, és ami nagyon fontos, hogy már a Moto2-ben és a Moto3-ban is világbajnokokat hirdetnek.

 

Ez ugyebár sem a GP2, sem a GP3, sem a WSR3,5 esetében nincs így. Ha a formulaautózás tekintetében jelenleg azt mondjuk valakire, hogy világbajnok, akkor tudjuk, hogy F1-es világbajnokról van szó, hiszen az alatta levő utánpótlás-szériákban csupán „szimpla” bajnokokat hirdetnek. És így van egy GP2-es bajnok, egy GP3-as bajnok, egy WSR3,5-bajnok, egy F3-as bajnok, egy AutoGP-bajnok, és az egész valahogy szétfolyik, nehezen megfoghatóvá és súlyozhatóvá válik. Véleményem szerint sokat nyomna a latba, ha F2-es világbajnokságról beszélnénk, és ez megadná az F2-nek azt a rangot, amely egyértelműen a többi utánpótlás-sorozat fölé emeli.

Amit ugyanakkor a legfontosabbnak tartok, hogy ne egy újabb olyan sorozatot hozzanak létre, ahol csak komoly szponzori háttérrel lehet érvényesülni, mert ha ez így lesz, akkor nem tesztek mást, minthogy beiktatnak egy újabb fizetési lépcsőt azok számára a fiatal pilóták számára, akik az F1-be szeretnének jutni. Még egy kategória, ahol mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hogy aztán az F1-be kerülésért még egyszer mélyen a zsebükbe nyúlhassanak – ennek így nincs semmi értelme.

Ezért úgy gondolom, hogy ha már a többi eddig is működő bajnokságot is meghagyják (GP2, WSR3,5 stb.), akkor rendben van, azok működjenek úgy, ahogy eddig (ott is komoly összegeket kell csengetni egy-egy pilótaülésért), de az F2 legyen az FIA által kiemelten támogatott sorozat, amely mögé a szövetség odaáll anyagi értelemben is. El kell érni azt, hogy ezen a szinten, az F1 előtti utolsó lépcső megtételekor legalább ne kelljen súlyos összegeket fizetnie a pilótáknak, gyakorlatilag megvéve maguknak a bizonyítási lehetőséget.

Ez persze egy meglehetősen utópisztikusan ható ötlet annak ismeretében, hogy jelenleg csapatok szűnnek meg pénzügyi okokból még az F1-ben is. Ezzel együtt én továbbszőném ezt az utópiát. El mennék egészen addig, hogy az F2-nek az F1 tükörképének kellene, hogy legyen, azaz az F2-ben is az F1-es istállókat kötelezném saját csapat indítására. Az F2-ben is lenne egy Ferrari, egy McLaren, egy Mercedes, egy Red Bull stb., és kötelezővé tenném, hogy mondjuk 5 évente legalább egy ifjú pilótát fel kell emelniük innen saját F1-es csapatukba. 

A másik dolog, amit nagyon alaposan végig kellene gondolni: belegondolt már valaha bárki, hogy micsoda arcpirító pazarlás az, hogy az F1-es csapatok minden évben új versenyautót építenek, és a régebbi modelleket gyakorlatilag nem használják utána sehol? Miért nem? Azok az autók már léteznek, nyilván nem olcsó hozzájuk új alkatrészeket gyártani, de talán mégiscsak olcsóbb lenne, mint egy új sorozathoz a nulláról legyártatni X-számú autót bárkivel, nem? Véleményem szerint bűn nem használni azt, ami már van. Ez lenne az alap ahelyett, hogy folyton újabb és újabb dolgokat hozunk létre. Így lehet valóban költségeket spórolni, és ésszerűbbé tenni egy rendszer működését, az új F2 és új autók, és új ez, az, amaz szerintem egyértelműen a költségek további növekedéséhez fog vezetni. Vagyis, éljenek soká a fizetős pilóták!

Egy ideális, utópisztikus világban és gazdasági helyzetben tehát szerintem az előző évi F1-es autóikat kellene versenyeztetniük az F1-es csapatoknak, az F2-t is világbajnoki szintre kellene emelni, ingyenessé vagy közel ingyenessé tenni a pilóták számára (fizetnek eleget az F2 előtt és később az F1-ben is!), egységes csomagként kínálni a TV-csatornáknak az F1-gyel, a bajnoknak biztos helyet garantálni a következő évi F1-es rajtrácson, és minden csapatot arra kötelezni, hogy legalább öt évente felvigyen 1-1 fiatal tehetséget az F2-ből saját F1-es csapatába. 

Így valóban lenne értelme az F2-nek. Másképpen viszont attól tartok, hogy éppen a meglevő rossz állapot konzerválásának, sőt, továbbfokozásának lesz ez egy hatékony eszköze. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: