DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Exkluzív: A drift jövőjéről Vaughn Gittinnel

A világ talán legjobb driftesével, a saját Mustangot tervező Vaughn Gittin Jr-ral a Gymkhana GRiD-en NASCAR-os kiruccanása mellett a rohamosan fejlődő sportág jelenéről és jövőjéről is beszélgettünk.

Az eredetileg raliversenyzőként ismertté vált Ken Block mellett a drift világából érkező Vaughn Gittin Jr. a madridi Gymkhana GRiD legnagyobb sztárja, az esemény másik arca. A világ legjelentősebb driftes sorozatában, a Formula Driftben korábban az évtized legjobbjává választott Gittin ismét exkluzív interjút adott a Formula.hu-nak, melyben többek közt a bajnokság és a sportág helyzetéről, egy egységes világbajnokság tervéről, NASCAR-os kiruccanásáról és persze idei eredményeiről kérdeztük.

gittin_dobogo



Amikor egy évvel ezelőtt ugyanitt beszélgettünk, azt mondtad, hogy szeretnél jól szórakozni, és azt hiszem, sikerült is, hiszen elképesztő show-t produkáltál aznap. Milyen érzésekkel tértél vissza Madridba?

Nagyon izgatottan érkeztem ide, ez mindig különleges kihívást jelent számomra, hiszen ez a verseny eléggé különbözik attól, amit rendszerint csinálok. Mindig öröm valami a megszokottól eltérő dologban részt venni. A hozzáállásom persze semmit sem változott, azért vagyok itt, hogy jól érezzem magam, nagyokat csatázzak, és annyira keményen vezessek, amennyire csak tudok.

A Formula Driftben, ahol négy évvel ezelőtt bajnok lettél, idén a harmadik helyen zártál. Hogy értékeled az idei éved?

Ez egy olyan év volt, amire azt tudom mondani, hogy jó volt, de nagyszerűnek azért nem nevezném... Szép sikereket értünk el, két egymás utáni versenyen győzni tudtunk, de többször is roppant balszerencsések voltunk, műszaki gondjaink is adódtak, és az is előfordult, hogy én hibáztam. Ha visszatekintek az évre, és végiggondolom, hogy mi mindenen mentem keresztül, összességében büszke vagyok arra, hogy harmadik tudtam lenni egy ennyire erős bajnokságban, de így sem tudom kiverni a fejemből a gondolatot, hogy minden évben győzni akarok. Tudom, mennyire jó a csapat, mennyire jó az autóm, hogy én magam mennyire jó vagyok... Mindent egybevetve, ez így rendben van, de nem vagyok elégedett. Jövőre még keményebben nyomom majd, és remélhetőleg ismét bajnok leszek.

Úgy érzed, hogy a szerencse nem a te oldaladon állt?

Ezt így nem jelenteném ki, inkább az ostoba műszaki problémák jelentettek gondot, és az, hogy egyszerre rengeteg dologgal foglalkozom, és az elfoglaltságaim miatt lehet, hogy nem mindig arra koncentráltam, amire kellett volna. Szóval van min javítanunk, és én magam is tudok hova fejlődni a következő évre.

gittin_d

A bajnokság pontrendszerét idén megváltoztatták, mostantól a győzelem nagyobb előnyt jelent, mint korábban. Szerinted jó döntés volt ez?

Azt hiszem, igen, de tulajdonképpen nem is igazán számít, hiszen mindenkit ugyanazon rendszer szerint pontoznak. Végül is az a lényeg, hogy az év folyamán legjobban teljesítő versenyző legyen a bajnok, és úgy érzem, hogy ez idén így is történt.

Úgy fogalmaztál, hogy van még hova fejlődnöd neked és a csapatodnak. Igaz ez magára a bajnokságra is? Lenne még min javítani?

Kétség sem férhet hozzá, hogy a versenyképességet tekintve ez a legerősebb driftbajnokság a világon: teltházas versenyeket rendezünk, számos nagyon jó pilóta szerepel a sorozatban. Persze mindig lehet javítani a dolgokon, mindenekelőtt azt tartanám fontosnak, hogy nemcsak ezt a sorozatot, hanem általában a driftet is könnyebb legyen nézőként megérteni. Egy pontozásos motorsportról beszélünk, nincs óra, nincs kockás zászló, és nem egyszerű követni... Az lenne a jó, ha ugyanolyan egyszerű lenne a nézők számára, mint a futball. Nem tudom, ez valaha megtörténik-e, mindenesetre foglalkoznunk kell ezzel a kérdéssel.

Mit gondolsz, a sportág fejlődésének jót tenne, ha létrehoznának egy egységes világbajnokságot, ahol az amerikai, az európai és a japán versenyzők megmérkőzhetnének egymással?

Úgy gondolom, hogy ez működőképes lenne, de egyelőre még nem láttam jelét ennek. Nekem személy szerint is vannak ötleteim azzal kapcsolatban, hogy mit lehetne tenni ezért. Előbb-utóbb ennek meg kell történnie, szükség van egy drift világbajnokságra, mely megfizethető a részt vevő csapatok számára. De ez sok munkát igényel, hiszen ez a sportág még nagyon fiatal, nem olyan, mint a NASCAR vagy az F1...

gittin2

Egy ilyen bajnokság a nagy autógyárak számára is vonzó lehetne?

Szeretném azt gondolni, hogy igen! A Ford már most is érdekelt a driftben, és Amerikában mások is szerepet vállalnak benne, így például a Nissan vagy a Chevy. Európában viszont ez nem így van, az angol, a francia vagy a spanyol gyártók számára egyelőre nem lenne értelme szponzorként beszállni, de ha létrehoznánk egy egységes világbajnokságot, akkor egészen más lenne a helyzet. Ahogy mondtam, bőven van teendő, de azt hiszem, végül sikerülhet.

Az idei évben nemcsak drifteltél, hanem egy kanadai NASCAR-versenyen is elindultál...

Őrületes volt! Soha életemben nem vezettem még ilyen autót, és csak húsz perc tesztidőt kaptam a felkészülésre, de ennek ellenére borzasztóan élveztem. Azok a srácok teljesen őrültek! Jobban teljesítettem, mint azt vártam magamtól, egy csodálatos élmény volt számomra.

Az, hogy ilyen jól teljesítettél, esetleg arra is ösztönöz, hogy komolyabb szinten folytasd a dolgot?

Nem, de azért eszembe jutott a dolog... Kaptam is egy komolyabb ajánlatot, ám a drift a szenvedélyem, így nem szeretnék túl sok időt áldozni másra. Ha elkezdenék NASCAR-ozni, akkor mindenkit meg akarnék verni, és én akarnék lenni a legjobb, csakhogy rengeteg időt venne igénybe, hogy megismerjem az autót, kitapasztaljam a beállítások finomságait, és megtanuljak jó visszajelzést adni a mérnököknek. Ezért úgy éreztem, hogy jobb, ha ebbe most nem vágok bele, de ettől függetlenül, ha ismét kapok egy olyan ajánlatot, hogy különösebb elvárások nélkül elindulhatok egy versenyen, akkor megyek!

A két autó persze teljesen más vezetési stílust igényel, ennek ellenére azért bizonyos dolgokat tudtál hasznosítani a driftben szerzett gyakorlatodból?

Igen, bár teljesen más a két dolog, a driftben megtanult autókezelési technika a segítségemre volt. Azonnal tudtam, hogyan kell a határon autózni, hogy mit tegyek, ha az autó kicsit megindul, és az sem zavart, hogy közel vannak a falak és a többi autó. Szóval igen, néhány dolog azért hasznos volt.

gittin_nascar

Idegen terepen - Gittin a NASCAR-ban is megállta a helyét

Nagyon zsúfolt év van mögötted, a következő is ilyen lesz?

Igen, elég sok dolog zajlik most egyszerre, több videós projekten is dolgozom, és készül az új Ford Mustang RTR is. És persze továbbra is járom a világot, bemutatókat tartok, és utasokkal driftelek, a saját bajnokságom mellett pedig olyan versenyeken is részt veszek, mint a mostani.

Ha már szóba hoztad a világjárást, hova látogatsz el a legszívesebben?

Nagyon szeretek Japánban lenni, Jamaicát pedig egyenesen imádom. Csak lazulni, hátradőlni, és élvezni az életet, ez a legjobb.

Ebben a rövid beszélgetésben is jó pár különböző projekt szóba került, amivel foglalkozol. Melyik a legfontosabb számodra ezek közül?

Ez egy kemény kérdés... Azt tudom erre mondani, hogy jelenleg a versenyzés és a Mustang RTR fejlesztése a két legfontosabb dolog a számomra. Nagyon sok időt fordítok a Mustang-projektre, hogy minél jobb autókat készítsünk, a motorsportban való jó szereplés pedig mindennek az alapja, szóval magától értetődik, hogy ez kiemelten fontos.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: